Verden rundt: Chile og Mexico

De to første nye landene jeg leste fra i år var Irak og Kenya. Jeg oppdaget Frankenstein in Baghdad fordi den ble nominert til Den internasjonale bookerprisen og valgte å lese den fordi mange av medlemmene i gruppen Mookse and Gripes var svært begeistret for den. En spesiell bok som jeg er glad for at jeg leste, men som ikke nådde helt opp for min del. Fra Kenya leste jeg The River Between av Ngugi wa Thiong’o, en forfatter jeg lenge har hatt lyst til å prøve meg på. Boken var både engasjerende og tankevekkende. Begge bøkene ga meg et innblikk i andre kulturer og andre levesett og var derfor ideelle bøker for denne utfordringen. Jeg har skrevet noen tanker om bøkene i dette innlegget. Det er de to neste nye nasjonene jeg har lest fra som jeg ønsker å skrive om nå, nemlig Chile og Mexico.

My Post

Chile: Pedro Lemebel – My Tender Matador
Boken til Lemebel valgte jeg ut etter et Google-søk hvor jeg letet etter god litteratur fra Chile. Den virket perfekt i det at den gir innblikk i en spennende periode i Chiles historie, samtidig som forfatteren tar handlingen ned på det personlige plan hvor vi følger et lite sett med karakterer og hvordan de opplever de politike rammene rundt deres liv. Det mest spesielle med boken er at hovedkarakteren er en transvestitt, noe som gir den en ekstra dimensjon. Kort fortalt følger vi The Queen, som hun refereres til i boken, i det hun forelsker seg i en ung mann, Carlos. Leseren skjønner raskt det The Queen egentlig vet selv også, at han bruker henne for å oppnå et mål. Målet er å gjennomføre et vellykket attentatforsøk mot diktatoren Augusto Pinochet. Carlos og hans sammensvorne bruker leiligheten til The Queen til å lagre utstyr som skal bruker under attentatet og hun spiller dum og later som om hun ikke forstår hva som foregår, slik at Carlos skal fortsette å komme tilbake.

Selv om forholdet mellom de to ikke akkurat utvikler seg som en vakker kjærlighetshistorie er det noe fint med det forholdet som oppstår mellom dem. Det blir etter hvert tydelig at Carlos har følelser for The Queen og opplever en slags nærhet og samhold med henne som han ikke har opplevd tidligere. Jeg mistenker at det ikke er forelskelse han føler, men båndet de skaper er vakkert selv om det er ganske utradisjonelt og i tillegg trist siden han ikke klarer helt å gjengjelde hennes følelser. Det er også spennende å få innblikk i transvestittmiljøet i Chile på 1980-tallet. Det som slår meg er mangelen på sekundære karakterer som familie og kjærester. De er hverandres familie og selv om det er nydelig i seg selv sier det kanskje noe om at de blir utstøtt av slekt og til dels av samfunnet som helhet. Det er ikke en enkel verden de lever i.

Vi følger også Pinochet og hans kone. De morsomste delene av boken er konens betraktninger om sin ektemann, som mildt sagt ikke er flatterende. Får virkelig følelsen av at han neppe var en veldig smart mann og han fremstilles også ellers i boken som en relativt dum og feig mann. Hvor realistisk det er vet jeg ikke, men jeg kan forstå ønsket om å fremstille diktatoren i et dårlig lys, enten personkarakteristikkene han ilegges er rettferdige eller ikke. De som har litt kjennskap til politisk historie fra Latin Amerika vet nok om attentatforsøket var vellykket eller ikke – for boken er basert på virkelige hendelser – men i tilfelle noen har lyst til å lese boken og ikke vet så mye om Chile fra før skal jeg ikke skrive svaret på det her. Jeg kan varmt anbefale den, både på grunn av det relasjonelle aspektet som er så fint skrevet, en uvanlig og spennende historie, samt at den gir en viss – dog selvsagt begrenset – innsikt i hvordan det var i Chile på 1980-tallet.

Mexico: Yuri Herrera – Signs Preceding the End of the World
For å unngå å bruke altfor mye penger på bøker fra rundt om i verden, samt for å komme videre med målet om å lese fra egne bokhyller, valgte jeg en bok jeg eide fra før som nestemann ut i dette prosjektet. Signs Preceding the End of the World har stått i hyllen i nattbordet mitt en stund, så det var på tide at den ble lest.

I boken følger vi Makina fra planleggingsstadiet til den faktiske reisen over grensen fra Mexico til USA. Planen hennes er å hente broren som dro over for over ett år siden og ta ham med tilbake til Mexico. Moren hennes savner ham og ønsker at han skal komme tilbake og hun vet ikke hva hun ellers skal gjøre annet enn å sende datteren med en lapp hvor hun ber ham om å komme hjem. Hun må lage avtaler med de rette folkene, hun må gjøre dem tjenester, samt betale for muligheten og reisen i seg selv er ikke trygg. Men hun blir forsikret om at de vil hjelpe henne å finne broren når hun kommer over. I tillegg må de to klare å komme seg tilbake over grensen.

Det som er mest fascinerende med boken, i tillegg til beskrivelsene av selve reisen over grensen, er hvor fokusert Makina er på å komme seg kjapt ut igjen av USA. Hun er redd for at hvis hun blir det for lenge vil hjemlandet for alltid endre karakter for henne. Innsikten i hvordan de lever på den nordlige siden av grensen kan potensielt gi henne en drøm om et annet liv, et bedre liv, og hun er i utgangspunktet fornøyd med det livet hun har. I hvert fall er det det hun sier til seg selv.

Boken er kort, men den er sterk. Jeg vil ikke avsløre hva som skjer og om hun finner broren, men det at man blir endret av å krysse grensen er det lite tvil om. Det skaper nok sannsynlig en stor avstand til de som blir igjen og aldri krysser – og ikke bare rent geografisk. Selv om jeg gjerne skulle lest noe som tar for seg hvordan livet er i Mexico i større grad enn bare hvordan livet er for de som søker seg vekk, så var dette en god bok å lese i forbindelse med denne utfordringen. Grenseproblematikken er et dagsaktuelt tema og Herrera skriver svært godt om akkurat det.

Dette innlegget ble publisert i Bokanmeldelser, Forfattere H, Forfattere L, Verden rundt. Bokmerk permalenken.

15 svar til Verden rundt: Chile og Mexico

  1. siljesols sier:

    Jeg fikk lyst til å lese begge to. Herrera har jeg lagt merke til før, men den andre har jeg ikke hørt om. Chile mangler jeg faktisk, så da skal jeg legge den til listen. Mexico har jeg allerede to fra;-) Jeg er med på samlesing utover høsten, eller å lese en fra en nasjon du har lest som jeg mangler og vice versa. Kanskje vi kan gjøre begge deler, siden jeg vel allerede har lovet deg å lese Visitation:-)

    Liker

    • labbensblog sier:

      Kan ta med Herrera til deg hvis du vil. Jeg har allerede lest og skrevet om den, så jeg trenger den ikke lenger (tror ikke jeg kommer til å lese den flere ganger selv om jeg likte den godt). Siden du har Mexico fra før kan du lese den når du får lyst i stedet for til utfordringen.

      Er gjerne med på samlesing av en bok fra en nasjon ingen av oss har og å gi hverandre en bok fra en nasjon den andre ikke har lest. Dette er et perfekt tidspunkt for samlesing for min del siden jeg er i full lesemodus. Både «tvang» og lystlesing funker fint. Er ikke ofte jeg synes tvang (selv om jeg velger tvang selv) er så lett.

      Hvis det allerede er bestemt at du skal lese fra Tyskland (Visitation) så er det bare å kommandere meg til å lese noe fra et land jeg ikke har krysset av for. Aller helst noe du tror jeg kan like som er på under 400 sider. Er åpen for både romaner og sakprosa.

      Hva med å velge Indonesia som et samlesingsland? Ser du har Man Tiger i hyllen din på Goodreads. Hvis du ikke har lest den fra før samleser jeg gjerne den. Er dog åpen for andre forslag. Ser at jeg kan klare å fylle I’ene ganske greit hvis jeg leser systematisk. Mangler Indonesia, Iran, Island og Israel. Tror jeg har bøker fra tre av de fire fra før.

      Oppdaget akkurat at jeg har enda en ny nasjon i år, Nord-Irland. Hadde glemt å legge til boken derfra på Bokelskere.

      Liker

      • siljesols sier:

        Hvilken har du fra Nord-Irland? Jeg leste litt tegneserieromaner for noen år siden og da fikk jeg krysset av et par land. Fra Iran har jeg Persepolis og Aya fra Elfenbenskysten. Så det er to tips. Har du bok fra Iran i hyllen? Hvis ikke kan jeg foreslå den. Skal tenke på hvilken bok vi kan samlese. Jeg må lese litt mer Booker først og må ha noe på norsk innimellom det. Men Kurniawan er vel gitt ut på norsk. Ser ellers at Marianne har Ondaatje på Sri Lanka, så da fikk jeg litt ekstra motivasjon til å lese Warlight, men kanskje ikek så representativ for landet. Pluss at der har du gitt meg en god anbefaling før.

        Liker

        • labbensblog sier:

          Den jeg leste fra Nord-Irland leste jeg rett før Booker (fra eligible-listen), den heter Traveling in a Strange Land. Likte den veldig godt, men rakk aldri å skrive om den.

          Kan gjerne lese Persepolis, må bare få tak i den først. Vil helst ha den i papir, tror ikke slike egner seg så godt på Kindle.

          Jeg har Ondaatje på Canada, men tenker begge deler kan funke i og med at han bodde på Sri Lanka gjennom hele barndommen ser det ut som (men ikke tenårene). Personlig ville jeg foretrukket Arudpragasam på Sri Lanka fordi han skriver om Sri Lanka (riktignok fra USA, der han jobber, hvis ikke jeg husker helt feil).

          Gi meg en lyd når du vet hva som kan passe til samlesing. Trenger ikke å begynne helt med en gang, men jeg skal prøve å være klar når du er det.

          Liker

    • Haruhi sier:

      Silje, hvilke har du fra Mexico? Var helt sikker på at jeg hadde flere derfra men tok vist feil (må ha blandet sammen med bøker hvor handlingen foregår i Mexico).

      Liker

      • siljesols sier:

        Jeg har lest Como agua para chocolate/Hjerter i chili/Like water for chocolate (klarte ikke bestemme meg:-)) av Laura Esquivel (1001) og Pedro Paramo av Juan Rulfo. Jeg leste begge da jeg studerte spansk og latinamerikastudier for maaange år siden. Jeg likte best den første den gang, og husker lite av den andre, men mistenker at den er bedre enn jeg skjønte da. 11 bøker fra Chile!? Da må du nesten gi meg dine beste tips siden jeg mangler bøker fra Chile. Mulig jeg leste noe på nevnte studie, men husker ikke alt, og det var lenge før Goodreads.

        Liker

        • Haruhi sier:

          Oi, kult med latinamerikastudier!

          Hemmeligheten er egentlig å være hekta på Isabelle Allende i tenårene, ikke det beste tipset altså. Ellers: det meste av Bolano (skriver på mobil og klarer ikke dingser over bokstaver..) er verdt tiden det tar å lese.

          Liker

          • siljesols sier:

            Har jo hatt Åndenes hus på leselisten lenge, og har et par bøker i bokhyllen tror jeg. Av Bolaño har jeg Ville detektiver, men den var vel ikke du så begeistret for? Og så virker det litt tungt akkurat nå.

            Liker

            • labbensblog sier:

              Bolano har en del korte bøker også. Jeg har en eller to i hyllen, men har ikke lest dem. Kunne tenkt meg å lese en av mursteinene hans, men jeg er jo ikke så flink til å lese slike. Allende har jeg også på samvittigheten, må nesten forsøke meg på henne etter hvert.

              Liker

            • Haruhi sier:

              Heh, Ville detektiver burde jeg definitivt ha blogget om, men nå begynner det å bli litt sent. Jeg elsket den, også hatet jeg den, også ble jeg sint på slutten og ga 2 stjerner. Ikke fordi jeg egentlig mislikte slutten, men fordi jeg følte meg veldig tom? Klarer ikke helt å forklare. Har et veldig intenst forhold til boka, helt umulig å gi den 3 stjerner eller lissom, men klarer ikke å bestemme meg for om burde være 5 eller 2. Man må definitivt ha overskudd for å begi seg ut på Bolano. Har lest en novellesamling av ham også, den var OK men jeg husker ingenting, har et av de kortere verkene hans stående i hylla men er skeptisk – ser for meg at han er best i fri utfoldelse.

              Liker

              • labbensblog sier:

                Det betyr at man kanskje ikke kan avfeie ham hvis man ikke liker en av de korte.. Får se om det blir en Bolano murstein på meg i løpet av høsten. Begynner å føle meg klar for en murstein, men det er vanskelig å velge ut en når jeg har så mange som har stått og ventet på å bli lest i evigheter.

                Liker

  2. Haruhi sier:

    Signs Preceding the End of the World er en sykt fin tittel, selve boka høres dog ikke ut som en innertier for meg. Synd, for jeg mangler Mexico (var helt helt sikker på at jeg hadde lest noe derfra). Fra Chile ( <3) har jeg 11 bøker registrert på goodreads.

    Liker

    • labbensblog sier:

      Finnes sikkert masse spennende bøker fra Mexico det går an å lese! Jeg valgte den kun fordi jeg eide den fra før. Ble fornøyd med valget, men om jeg hadde valgt den hadde jeg skulle velge hva som helst, det vet jeg ikke. For Chile valgte jeg akkurat det jeg ville, og det funket strålende.

      Liker

  3. Birthe sier:

    Så spennende å lese bøker fra land du ikke har lest før, det kan absolutt utgjøre en fin variasjon av lesestoff 🙂

    Liker

    • labbensblog sier:

      Ja, det er veldig kjekt å få den geografiske variasjonen i tillegg til variasjon i tema. Tror det er mye litteratur fra land som er mindre kjent for oss som likevel er veldig tilgjengelig. Og hvis vi trenger forkunnskaper for å forstå sammenhenger har vi alltids Google 😉

      Liker

Legg igjen en kommentar