Labbens shortlist 2018

Mens vinden herjer har vi fyrt i peisen og benket oss i sofaen. Vinden har allerede veltet tre trær utenfor huset, et par til så ryker nok strømledningen og internettet med den. Jeg forsøker meg likevel på å gjette på hvilke bøker som kommer med på Bookerprisens kortliste i morgen, samt vil jeg avsløre hvilke bøker jeg helst vil se på kortlisten. Hvis stormen tar nettet skal jeg nok likevel rekke å publisere før i morgen klokken 11:00. Min største bekymring for øyeblikket er dog at det skal bli ganske gale vær på fredag igjen allerede. Det kan bety innstilte fly og innstilt båt, noe som kan gjøre det vanskelig å komme seg til Stavanger og bokbloggtreff. Krysser fingrene for at alt går etter planen! If all else fails, ta bussen! (bortsett fra at den involverer to ferger, så det var kanskje ikke den beste planen det heller..). Dagens digresjon, men nå over til Bookerprisen.

710-Booker-longlist-2018-covers-grid-2-ftw-710x297

Det jeg tror vil skje

  • Daisy Johnson – Everything Under
  • Guy Gunaratne – In Our Mad and Furious City
  • Michael Ondaatje – Warlight
  • Richard Powers – The Overstory
  • Anna Burns – Milkman
  • Sally Rooney – Normal People

Det jeg håper at vil skje

  • Richard Powers – The Overstory
  • Robin Robertson – The Long Take
  • Esi Edugyan – Washington Black
  • Donal Ryan – From a Low and Quiet Sea
  • Michael Ondaatje – Warlight
  • Sally Rooney – Normal People

Jeg har ikke lest Milkman eller The Mars Room, så min liste er med forbehold om at jeg ikke liker de to bedre enn de seks jeg har valgt ut. Jeg anser det som lite sannsynlig at jeg kommer til å like The Mars Room bedre, men Milkman er jeg veldig usikker på. Den virker som en bok folk enten blir ganske imponert av eller virkelig hater. De to jeg virkelig heier på i år er The Overstory og The Long Take. Hvis de to kommer med er jeg strålende fornøyd, selv om jeg skulle bli misfornøyd med resten. Hvis en eller begge de to ikke kommer med er det krise. Hva tror dere vil skje? Hva håper dere på?

Dette innlegget ble publisert i The Man Booker Prize. Bokmerk permalenken.

4 svar til Labbens shortlist 2018

  1. Guri. Dramatisk vindvær i går, ja! Har du strøm i dag?

    Jeg håper på:
    The Overstory (lest)
    Warlight (lest)
    Sabrina (ikke lest)
    Everything Under (påbegynt)
    The Water Cure (eller the Milk man) (lest og lest)
    The Long Take (ikke lest)

    men jeg ser at flyktning/minoritetstematikken ikke er ivaretatt i den shortlisten og den har sikkert svakheter sammensetningen av nasjonalitetene til forfatterne også. Så In our mad and furious city eller From a low and quiet sea bør sikkert komme med. Jeg har ikke lest «In our mad…» men mener den første delen av From a low and quiet sea var veldig sterk, så holder en knapp på den.

    Liker

    • Nei, vi har ikke strøm i dag. Den forsvant vel mellom ti og elleve en gang i går kveld og forventes tilbake i to-tiden i dag. Så det spørs om ikke vi må kaste mye fra kjøleskapet.

      Ser ut som om vi begge fikk tre fra ønskelisten. Jeg er strålende fornøyd med at begge mine favoritter kom med, og jeg er også glad for at Washington Black kom med. Litt morsomt at det året jeg har lest 11 av 13 så kommer selvfølgelig begge de jeg ikke har lest med på shortlist. Men Monika skal ta med The Mars Room til meg, så den får jeg i helgen, og Milkman har jeg kjøpt, den bare fristet ikke så mye. Satser på å få lest begge før vinneren kåres.

      From a Low and Quiet Sea var den eneste av de jeg hadde på min shortlist som ikke kom med (hadde egentlig Rooney og Ondaatje på 7. og 8. plass, men tok de med på min shortlist siden plass 5 og 6 ikke var fylt).

      Liker

      • Æsjda. Det var synd.

        Ja, jeg gleder meg til å lese Washington Black og The Long Take, særlig siden du liker de så godt. Har bestilt de på BookDepository i dag og håper jeg har dem i løpet av tirsdagen.
        Spent på hva du mener om Mars Room og Milkman. Tror du kommer til å like Milkman best av de to.

        Liker

  2. Litt overraskende liste, spesielt Washington Black og The Mars Room. Men de to sikreste kortene (The Overstory og Long Take) kom med, og den sikreste i andre enden (Snap) kom ikke med. Jeg gamblet i hvert fall riktig med å lese Normal People før de to nevnte. Den hadde neppe blitt lest nå, og jeg liker den ganske godt. Da beholder jeg The Long Take en stund til, men Ryan kan du få tilbake neste gang vi treffes her i byn, eller skal jeg ta den med i helgen?

    Liker

Legg igjen en kommentar