George Saunders – Lincoln in the Bardo

images

Abraham Lincolns elleve år gamle sønn, Willy, er død. Lincoln sørger for sønnen. Sørger fordi han ikke vil vokse opp, fordi han led før han døde. Hater seg selv fordi han ikke kunne beskytte ham. Fordi han stolte på legen som sa han ville klare seg. Fordi han holdt en fest samme natten som Willy døde. Han skulle jo leve. Lincoln går til krypten etter begravelsen og holder sønnen. Det balsamerte liket av sønnen. Og gråter.

Great sobs choked his utterance. He buried his head in his hands, and his tall frame was convulsed with emotion. I stood at the foot of the bed, my eyes full of tears, looking at the man in silent, awe-stricken wonder. His grief unnerved him, and made him a weak, passive child. I did not dream that his rugged nature could be so moved. I shall never forget those solemn moments – genius and greatness weeping over love’s lost idol.
Keckley, ibid.

Det er dette den seriøse undertonen i boken handler om, og den er genuint trist så vel som vakkert beskrevet. Likevel er dette langt fra et dekkende handlingsreferat fra boken. Willy er der nemlig, med faren, mens han holder liket. Men Willy og liket er to separate vesen, og gutten prøver desperat å få faren til å oppdage ham og til å slutte å fokusere på hans «sick-form» som ligger i krypten. Samtidig står resten av folkene i «the Bardo» og ser med ærefrykt på manifestasjonen av farens kjærlighet for gutten. Ingen kom til dem, ingen holdt deres «sick-form», ingen brydde seg nok. Hva er det med denne gutten? Han må være helt spesiell. De flokker seg rundt ham og alle vil dele sin livshistorie med ham. Hvem er de? Hvorfor er de der? Ingen utenom presten vet at de er døde. Alle venter på at noe skal skje, at de skal få kontakt med tidligere kjente og kjære. Ingen skjønner at de er i en overgangsfase mellom livet og etterlivet. At det ikke er meningen de skal forbli der.

To be touched so lovingly, so fondly, as if one were still-
roger bevins iii

Healthy
hans vollmann

As if one were still worthy of affection and respect? It was cheering. It gave us hope.
the reverend everly thomas

We were perhaps not so unlovable as we had come to believe.
roger bevins iii

To av de døde bestemmer seg for å ta vare på denne gutten, for å passe på at han kommer seg videre, til et sted hvor han kan være lykkelig, få fred. For å gi faren en sjanse til å gi slipp på gutten. Og dette er to herlig komiske karakterer. Alle karakterene i the Bardo manifester seg i tråd med feil de har begått eller drømmer de ikke har fulgt mens de var i livet. Hans Vollmann er naken og har en voldsomt forstørret penis. Han savner konen han var utro mot, og kan ikke huske å ha sett henne i krypten etter at han kom dertil. Hans kompanjong, en homofil mann ved navn Roger Bevins III, tok livet av seg selv etter å ha sett elskeren med en annen mann. I the Bardo har han knapt en kropp og består kun av en haug med øyner, neser og hender. Dialogen mellom disse to herrene og etter hver mellom dem og presten og andre folk i the Bardo er genial. Selv når de tar ting seriøst er det vanskelig for leseren å ta dem seriøst. De fullfører hverandres setninger, klager over hverandre og over andre, gjentar de samme gamle historiene helt til ingen er interessert i å høre på dem lenger. Og så innimellom sier de noe som betyr noe, som er kraftfullt og viktig og betydningsfullt. Og det blir sterkere av at det kommer innimellom mer useriøs og morsom dialog. Man stopper opp og legger merke til det. Det skiller seg ut, men samtidig passer det så godt inn. Det er mange tragiske skjebner i the Bardo. De befinner seg i en tragisk tid, midt i den amerikanske borgerkrigen. Saunders lar oss aldri glemme det, selv om jeg i store deler av boken fryder meg over hvor artig den er. Sorgen kommer stadig frem, den blir ikke minimert av morsomhetene.

We are here by grace, the Reverend said. Our ability to abide far from assured. Therefore, we must conserve our strength, restricting our activity to only those which directly serves our central purpose. We would not wish, through profligate activity, to appear ungrateful for the mysterious blessing of our continued abiding. For we are here, but for how long, or by what special dispensation, it is not ours to-
roger bevins iii

Several of Mr. Bevins’s many eyes, I noted, were rolling.
hans vollmann

Waiting for the Reverend to dismount from his high horse, Mr. Vollmann was amusing himself by repeatedly placing a pebble on his tremendous member and watching it tumble down.
roger bevins iii

Det som skjer før Willy dør får vi lese om via korte setninger fra en rekke kilder (både ekte og oppdiktet i følge andre omtaler – jeg har ikke sjekket selv). Kilder som til tider motsier hverandre. Som viser hvor vanskelig det er å finne ut hva som faktisk har skjedd i en historisk kontekst, da selv øyevitner og andre samtidige ikke klarer å gjengi korrekt hvilken måne vi hadde kvelden Willy døde. Boken er altså stort sett skrevet i korte setninger. Enten via sitater eller via dialog mellom de avdøde. Jeg var fullstendig forvirret i starten av boken. Men det tok ikke lang tid før det begynte å gi mening. Før jeg vendte meg til den uvanlige stilen og ikke minst før jeg – klisje, jeg vet – ble glad i disse avdøde karakterene som dominerer boken med sin dialog.

This revelation left us dumbstruck.
hans vollmann

Strange that the gentleman had come here in the first place; stranger still that he lingered.
the reverend everly thomas

The Bachelors were not entirely trustworthy.
hans vollmann

Terrified of boredom, they were prone to pranks.
roger bevins iii

Had once convinced Mrs. Tessenbaum she was manifesting in lingerie.
hans vollmann

After which she spent several years cowering behind a tree.
roger bevins iii

Occasionally hid tiny Mrs. Blass’s dead-bird parts, twigs, pebbles, and motes.
the reverend everly thomas

Causing her to race frantically about the premises while they hovered above, encouraging her, with false suggestions, to leap over fallen branches and cross narrow rivulets, which did not seem narrow to her, poor thing, but like great rushing streams.
roger bevins iii

Any assertion by the bachelors must therefore be regarded with suspicion.
hans vollmann

Still, this was intriguing.
roger bevins iii

Merited further investigation.
hans vollmann

I think not, the Reverend said sharply, as if intuiting our intention. Then indicating, with a meaning glance, that he wished a confidential word.
roger bevins iii

Det er en del religiøse konsepter i boken. Forfatteren har tatt utgangspunkt i en buddhistisk ide, men vi blir best kjent med etterlivet gjennom øynene til presten, den eneste av de døde som faktisk vet at han er død. Gjennom ham får vi se prosessen hvor mennesker dømmes etter hvordan de har oppført seg i livet. En kommer til noe som tilsvarer himmelen, en ser ut til å havne i et slags helvete. Presten ser ut til å dømmes hardt, uten at han selv forstår hvordan, og før han får en forklaring løper han vekk. Han vil heller ikke videre. Han vil ikke til helvete. For de som ikke er religiøse kan denne typen bøker noen ganger bli litt irriterende, da de gjerne fremmer ideer man selv synes er både ubegrunnet og urealistiske. I dette tilfellet hadde jeg ingen problemer med settingen. Boken føles ikke forkynnende, det er en historie. Det er neppe meningen at den skal være realistisk og forfatteren prøver aldri å overbevise leseren om at dette kan skje med oss etter døden. Den gir et perspektiv på sorg samt et humoristisk innslag man ikke kunne fått til hvis settingen skulle vært utelukkende realistisk.

Kan definitivt anbefale denne til de som leser potensielle Bookernominasjoner, samt til de som liker bøker som er litt utenom det vanlige og har en særegen stil. Den er ikke tunglest og kun forvirrende et lite øyeblikk i starten. Håper å se denne på longlist.

Dette innlegget ble publisert i Bokanmeldelser, Forfattere S. Bokmerk permalenken.

20 svar til George Saunders – Lincoln in the Bardo

  1. Elida sier:

    Foreløpig er den ikkje tilgjengelig i Storytel (og Audible har eg sagt opp), men kjem den på longlist kjøper eg den til kindle. Akkurat nå kjøper eg ingenting til kindle, men bruker Storytel for det det er verdt så lenge eg høyrer etter 🙂

    God anmeldelse btw – og amerikanske presidenter er eg veldig fascinert av.

    Liker

    • labbensblog sier:

      Satser på at den havner på longlist, slik at flere kommer til å lese den. Jeg tror den har en god sjanse.

      Jeg har blitt så hektet på kurs på Audible at jeg neppe kommer til å ha tid til å høre på lydbøker før om lenge lenge. Har akkurat begynt på en forelesningsrekke om det gamle Egypt som er utrolig engasjerende og ekstremt detaljert. 48 forelesninger på ca. en halvtime hver.

      Liker

  2. Haruhi sier:

    OK, denne skal jeg lese. Overbevist etter å ha lest to de to første avsnittene av omtalen din (, også hoppet jeg faktisk over resten, sånn inntil videre, sssh). Fikk egentlig lyst til å lese denne med en eneste gang – men tror jeg må gjøre meg ferdig med piratfantasyen først… Gleder meg!

    Liker

    • labbensblog sier:

      Hehe det er jo i det tredje avsnittet jeg forklarer hvor festlig boken er! Men jeg gleder meg til du leser denne, håper du liker den like godt som meg. Definitivt en Bookerverdig bok! En meget underholdende Bookervennlig bok.

      Liker

  3. siljesols sier:

    Gleder meg til denne og hoppet som Haruhi over en del av innlegget ditt til jeg har lest boken selv. Nå har en lesesirkel jeg er med i blitt utsatt til over sommeren, så da blir det nok Booker-eligible når jeg bare blir ferdig med ihvertfall en av de to mursteinene jeg holder på med. Kanskje jeg skal ta The Power først så vi får dekket over flere potensielle før det braker løs. Må bla litt i de jeg har før jeg bestemmer meg, og akkurat det er ganske fint med papirbøker.

    Liker

    • labbensblog sier:

      Stod med både The Power og The Nix i hånden i bokhandel i går, men har syv bøker i bestilling som jeg venter på, deriblant noen potensielle Bookerbøker og har flere potensielle fra før, så fant ut at jeg bør roe meg litt med kjøpingen. Men jeg håper du leser The Power, hvis du liker den veldig godt har jeg en god unnskyldning for å kjøpe den selv.

      Liker

      • siljesols sier:

        Hehe, det høres lurt ut å roe seg da. Jeg har kjøpt inn noen bøker til skolebiblioteket nå før sommeren (ikke Booker), så har fått litt utløp der, pluss at jeg har bestilt og lånt en del på biblioteket, bla Booker. Godt å vite at du har et lager som jeg kanskje kan låne av etter hvert som Booker-nominasjonene kommer, og du kan selvfølgelig låne The Power når jeg har lest den. Hvilke flere Booker-aktuelle har du bestilt? Jeg har også lastet ned en haug med samples til Booker-aktuelle så jeg er forberedt;-)

        Liker

        • labbensblog sier:

          Jeg har et ganske stort lager etter hvert, spørsmålet er bare om noen av dem blir nominert. Låner gjerne ut det jeg har.

          Fra eligible-listen har jeg i papirformat Saunders (men den har jo du også), Toibin, McGregor (bestilt), Xan Brooks (bestilt), Rick Gekoski, Sara Baume, Marisa Silver, Hannah Kent (bestilt) og Lisa Carey.

          Går det an å låne vekk Kindlebøker? Synes jeg har lest noe om at det skal gå an. I så tilfelle har jeg også Sebastian Barry, Jess Kidd og Cynan Jones.

          Liker

  4. Ingalill sier:

    Enda en som ble så inspirert at hun måtte hoppe over mesteparten av omtalen. Allerede innkjøpt på audible. Herregud for en lesecast..

    Liker

    • labbensblog sier:

      Det er ingen enorme spoilere i innlegget, så det hadde ikke egentlig vært farlig om dere leste hele 😉 Det er i grunn en bok det er vanskelig å spoile, for det er ikke såå mye som skjer. Det eneste som skjer hvis dere leser hele er at dere kanskje slipper å være fullt så forvirret i starten som jeg var.

      Strålende at dere vil lese boken, nå forventer jeg en haug med omtaler!

      Og ja, hadde det ikke vært for at jeg kjøpte boken i papir for lenge siden er dette definitivt en bok jeg burde hørt og ikke lest. Blir spennende å høre hvordan lydboken er.

      Liker

      • Ingalill sier:

        Siden det er enda lettere å bli forvirret med lyd enn papir, leste jeg hele likevel (since you said so), og du har rett, her er det ingen farlige spoilere, alle kan lese. Og det var forresten en verry verryy fin omtale. Gleder meg til å lese (høre) boka, ( må bare rive meg løs fra Jamie Fraser først).

        Liker

        • labbensblog sier:

          Ønsker deg lykke til med løsrivelsen. Det er vel skrevet rimelig mange tykke bøker om Jamie, så hvis ikke du klarer å løsrive deg går jeg ut i fra at det går an liten stund før du begynner med Bookerbøker.

          Liker

  5. Du har gått grundig til verks og gitt boken den omtalen jeg synes den fortjener. Bra skrevet! Jeg hang meg litt opp i ordet «tarry» som jeg ikke forstod som noe annet enn en slags prosess som foregår i «the bardo». Om det er nedbrytingen av formen deres, eller en slags skjærsild eller noe vet jeg ikke. Men bra er det ikke, det fikk jeg med meg. Skjønte du noe mer av det?

    Jeg googlet bare et par av kildene for å se om de var ekte, og da fikk jeg opp bøker i amazon – så jeg trodde alle de litterære kildene var ekte, så fint å bli opplyst om at det ikke var slik.

    Liker

    • labbensblog sier:

      Takk for det. Jeg synes det er vanskelig å forklare akkurat hvorfor denne boken var så god, den høres kanskje veldig merkelig ut for de som ikke har lest den. Men jeg håper flere vil forsøke seg på den grunnet Booker.

      Jeg kan ikke huske ordbruken i farten, men jeg har tenkt at tarry betyr å bli igjen. Kan kikke litt i boken og se om det gir mening. Å bli igjen er jo ikke en prosess, så det må nok være noe mer enn det ved begrepet.

      Om de som har skrevet at det er begge deler har sjekket eller bare tror det vet jeg ikke, men det er det jeg har lest i hvert fall. Uansett likte jeg bruken av ulike litterære kilder, det viser virkelig hvor subjektive oppfatninger vi har av de samme hendelsene og hvor lite vi kan stole på egen hukommelse.

      Liker

  6. Haruhi sier:

    Hm. Jeg lurte også på dette med kildene underveis, men turte ikke/gadd ikke å google. Konkluderte egentlig med at de var oppdiktete, og at jeg hadde vært dum som (delvis) hadde trodd noe annet. Fikk litt flashback til den andre bookerboka og det berømte toget (….). Usikker på om jeg synes boka er enda mer imponerende hvis noen (alle?) av kildene er ekte eller ikke. Må tygge litt på den.

    Skulle egentlig komme noe generell lovprising i tillegg, men ble nå veldig opphengt i dette med kildene, så stemmer bare i det Linn allerede har sagt: en perfekt leseropplevelse . Hadde rukket å bli skeptisk til denne, etter å først ha vært nysgjerrig. Den sprudler jo! Også så lettlest, flyr av sted. Hadde fått for meg at den var tung, langsom og overbefolket.

    Liker

    • labbensblog sier:

      Jeg synes den var litt tung å komme inn i, men når man blir vant til skrivestilen er den ikke tung i det hele tatt. Hehe overbefolket kan man nok mene at den er, men jeg synes det var litt av sjarmen. Langsom, definitivt ikke! Enig med deg, den er sprudlende, livlig og et fyrverkeri av en bok. Uten at den blir for useriøs, man glemmer ikke sorgen som ligger til grunn for historien, både sorgen til Lincoln og til de fleste i The Bardo.

      Jeg er fullstendig ute av lesemodus i desember, har lest null og niks. Så vidt begynt på lesesirkelboken, tenker jeg leser den i sin helhet når jeg har ferie (fra og med onsdag), men har lyst på noe å lese i dag som kan gi meg litt leselyst igjen. Kan du anbefale noe kort og fengende som jeg kan kjøpe til Kindle?

      Har anskaffet en krimbok, men den tror jeg også jeg vil spare til ferien.

      Liker

      • Haruhi sier:

        Jeg syntes ikke den var tung å komme inn i heller, det overrasket meg veldig. Syntes også persongalleriet var mye mer overkommelig enn forventet (innrømmer at jeg ikke hadde helt oversikt over alle kildene…). Har lest et par anmeldelser jeg også, og det ser ut til at noen av kildene er fiktive og noen er ekte. Snedig.

        Helt enig i at den lykkes i å både være morsom og alvorlig, imponerende. Også ble jeg i likhet med deg svært glad i flere av karakterene. Kanskje spesielt Vollman.

        Veldig opp og ned med leselysten her også, forsøker jo fremdeles å få til en OK måloppnåelse, selv om det kjennes som et pes. Gleder meg til blanke ark og ny giv. Slenger meg forøvrig sikkert med i lesesirkelen i januar, men akkurat nå har jeg ikke overskudd (eller plass til mer 1800-tall i livet mitt).

        Hmm, kort og fengende til kindle. H. P Lovecrafts At the Mountains of Madness ? Starter i hvertfall veldig fengende. Inneholder overnaturlig elementer & folk som dør i isødet og annet snacks. Dog ikke 100% sikker på at Lovecraft er din tekopp. The Long Journey to a Small Angry Planet ? Red Rising ? Rivers of London ? Usikker på hvor korte de er, men alle sammen er underholdning for alle penga.

        Liker

  7. labbensblog sier:

    Samboeren min er glad i Lovecraft, han har lest mye. Tror vi har i hvert fall en samling et sted. Rivers of London er det på tide at jeg finner frem igjen. Begynte på den en gang, digget den, og fullførte aldri. Skylder på dårlig leselyst, det var ikke boken som var dårlig..

    Lykke til med måloppnåelsen! Jeg holder på å skrive oppsummering fra november, tenker det vil gi meg en god ide om hvilke mål jeg fremdeles kan nå, om noen. Fra og med onsdag er det ferie, så da blir det lesing for alle pengene, med noen pauser for å pynte til jul og pakke inn gaver. Vi skulle hatt bokblogger secret santa, hadde ikke noen det ett år? Litt sent nå da men..

    Liker

Legg igjen en kommentar