Månedsoppsummering – august

Endelig en god lesemåned! Det hjalp nok at jeg har hatt tre uker ferie i august, da blir det plutselig mye mer tid til å lese. Naturlig nok begynte måneden med all things Booker, men det ser ut til at jeg har gått akutt lei til jeg skulle reise til Kreta, for der har jeg gått non-fiction crazy og ikke lest en eneste roman; verken Booker eller annet. Det betyr at jeg er oppe i syv leste Bookerbøker og har mest sannsynlig overgått årsmålet for sakprosa. Jeg har da seks Bookerbøker igjen å lese og en av dem er mursteinen til Auster som jeg har begynt på og har veldig lyst til å komme meg gjennom. Men mursteinsfobien setter stopper for alle slike planer, selv når jeg virkelig tror det skal gå. Skal jeg være helt realistisk tror jeg ikke jeg klarer 13/13 Bookernominerte. Det er i underkant av to uker til vi får vite hvilke bøker som kommer med på shortlist og jeg holder på å lese en tidligere nominert forfatter, ikke en av årets. Håper på å klare McGregor og Barry før shortlist, etter det får jeg ha som mål å ha lest alle derfra før jeg skal til London på Bookerarrangement i oktober. Bøkene jeg leste i august var for øvrig følgende:

pjimage

Av de fire Bookerbøkene jeg leste i august var det de to nykommerne, Mozley og Fridlund, som imponerte. Begge bøkene var engasjerende, god skrevet og ikke minst tankevekkende. Jeg holder nok en knapp på Elmet som den beste fordi History of Wolves med fordel kunne vært mer fokusert og innstrammet, men begge ga meg overraskende gode leseropplevelser. Whitehead sin bok var også ganske fengende, men nådde ikke helt opp pga dårlige karakterer og manglende språklige egenskaper for å få meg virkelig investert i historien. Swing Time er den desidert dårligste boken jeg leste i august, den ble for overfladisk og uinteressant.

Det var kjempeartig å lese sakprosa igjen. Det har omtrent utelukkende gått i romaner en god stund nå, og jeg har helt tydelig (noe ubevisst) savnet å lese andre sjangre. Først og fremst må jeg bare si at Roald Dahl sine to selvbiografier er geniale! I den første, Boy, som jeg leste for en stund siden, forteller han om sin barndom og ungdom. Den avslutter da han blir ferdig på skolen og får seg jobb i Shell. I Going Solo følger vi ham i jobben og som pilot under Andre Verdenskrig. Da han jobbet for Shell bodde han i Kenya og i Tanzania og enkelte fortellinger fra den perioden er bare helt uvurderlige. Som da konen til kokken nesten ble spist av en løve, eller når en hel familie må klatre ned fra balkongen for å komme seg unna den giftige slangen som har sneket seg inn i stuen. De tilkaller en skotte, av alle ting, som kommer for å fange slangen uten å drepe den. Under krigen går han fra en katastrofe etter den andre, vet aldri helt hva han driver med, og klarer, som en av ytterst få, å overleve kaoset. Hele boken er full av fantastiske historier som egentlig er tragiske eller meget skumle men som blir beskrevet på en måte som gjør det umulig å ikke le av det. Jeg kunne ønske han hadde skrevet haugevis av bøker om sitt eget liv, han har opplevd mer enn de fleste og skriver som en intelligent person full av selvironi og med glimt i øyet som aldri helt har gitt slipp på barnet i seg.

Dear Mama,
It’s pleasant lying back and listening to and at the same time watching the antics of Hitler and Mussolini who are invariably on the ceiling catching flys and mosquitos. Hitler and Mussolini are two lizards which live in our sitting room. They’re always here, and apart from being very useful about the house they are exciting to watch. You can see Hitler (who is smaller than Musso and not so fat) fixing his unfortunate victim – often a small moth – with a very hypnotic eye.

Seven Brief Lessons on Physics er, som tittel antyder, kort, men rommer likevel mye. Universet er rarere enn det er mulig å forestille seg og det å prøve å få hodet rundt det vi har lært om universet så langt er både ekstremt spennende og veldig vanskelig. Rovelli gir oss innsikt i både hypoteser og etablerte teorier om dette merkelige universet og forklarer alt på en ypperlig måte. Vi som ikke har en universitetsgrad i fysikk er nettopp målgruppen for denne boken. For min del var det en del repetisjon (som er ypperlig, da verden ikke er intuitiv og enkel og ikke blir åpenbar etter en gjennomlesning av en bok – eller noensinne), samt gikk han inn på hypoteser jeg visste lite om. I tillegg leste jeg The Quantum World, som tar for seg alt som er bakvendt og vanskelig å forstå med universet.  Defintivt ikke lett underholdning, men den ble uansett lest på stranden. Nå er jeg både livredd for, og samtidig kjempespent på, fremtidens kvantemaskiner. Jeg prøver fremdeles å få hodet mitt rundt at Schrödingers katt – hvis redusert i størrelse ganske betydelig – er en realitet og ikke absurd, selv om det var absurditeten han egentlig forsøkte å vise oss. I tillegg har jeg blitt fullstendig fascinert av hypotesen om at universet kanskje henger sammen via ormehull skapt av to svarte hull som har viklet seg sammen.

Å lese en bok om reising mens jeg var på reise var ganske fornøyelig. Alain de Botton skriver godt om ulike aspekter ved reising og om våre forventinger til reising og hvordan de som regel ikke blir oppfylt. I hvert kapittel introduserer han oss for en eller to nye historiske personer som har ulike forhold til reising, samt tar han oss med på hans egne reiser.


Hvordan er ståa etter årets åttende lesemåned:

  • 51/65 bøker lest i 2017 (begynner nå å lure på hvor kjapt jeg kan klare å fullføre årets Goodreads-leseutfordring)
  • 3 av 9 Back to the Classics (ser fremdeles for meg panisk tvangslesing i november og desember)
  • 0/2 Dickens (jeg skal lese A Tale of Two Cities, jeg har lovet. Det ble dog ikke innen utgangen av juni… eller juli…eller august…)
  • 0/3 norske klassikere (*lalalala* *ignorerer*)
  • 7/7 nominerte til Bookerprisen (har da klart det opprinnelige målet, og det er alt som teller! Mitt uoffisielle mål på 13/13 begynner det å se mørkt ut for, men jeg håper på å lese alle som kommer med på shortlist i hvert fall, jeg skal jo sitte på andre rad å høre på forfatterne snakke om bøkene sine)
  • 0/4 nominerte til den internasjonale Bookerprisen (kjøpte vinneren, får se om jeg klarer å lese den i løpet av året. Mangler dog fremdeles tre selv om jeg får det til)
  • 5/10 The Guardian 1000 books (tror fremdeles jeg skal klare dette målet, selv uten kryss denne måneden også)
  • 1/5 forfattere (Zweig, McCarthy, de Bernieres, Wodehouse, Dexter)
  • 0/1 Jane Eyre (det får bli høst/vinterlesning)
  • 13/10 non-fiction (done! Eneste målet som faktisk er enkelt, må definitivt videreføres til neste år)
  • 2/10 Heddas lesesirkel (lovet meg selv at jeg ikke skulle falle av denne, men det gjorde jeg gitt…)
  • 17/30 OTS (nesten bare leste nye bøker de siste månedene, bør kikke litt mer i hyllene fremover)
  • 2/2 biolesesirkel (ferdig, uavhengig av uoffisielle lesemål, de teller ikke)
  • 7/27 Julian Barnes (bør skjerpe meg med dette målet for jeg koser meg hver gang jeg finner frem en bok av Barnes – det var han som fikk meg ut av sommerens lave leselyst og gjorde meg klar til Booker)
Dette innlegget ble publisert i Månedsstatistikk. Bokmerk permalenken.

20 svar til Månedsoppsummering – august

  1. Ingalill sier:

    Godt å se at det ikke jeg som har stanget hode i bookerveggen. Din er som små puff i forhold til mine dunk, likevel, nå som jeg endelig er ferdig med eget bioinnlegg er jeg klar til å surfe rundt på nettet igjen, i misery loves company stil håper jeg dog på mer lesevegring enn triumferende oppsummeringer. Bookerstopp til side beregner jeg din som triumferende… Grattis!
    Og før jeg glemmer det jeg har også lovet å lese Tales of Two Cities. Tror det nesten er årets mest uoppnåelige mål.. er i gang med History of Wolves forresten, ser ut til å bli en god nr.2 etter Swing Time.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Så lenge lesevegringen kun gjelder Booker og ikke bøker generelt har jeg ikke så mye i mot å imøtekomme ditt ønske. Tror nok det blir en fortsatt Bookerpause og få triumferende Bookerinnlegg, men håper på inspirasjon til å lese McGregor snart, for den ser jeg for meg kan bli en av favorittene.

      Du også ja.. panisk desembersamlesing av Cities?

      Jeg hadde veldig lave forventninger til History of Wolves, men den ser ut til å være en hit for mange, meg selv inkludert. Håper litt på å se begge debutantene på shortlist, men tror det er høyst usannsynlig.

      Lik

  2. Elida sier:

    Eg klarer nok heller ikkje resten av Bookerbøkene på 10 dager (mangler Auster, McCormack, McGregor, Mozley, Roy og Shamsie). To av dei er påbegynt, men eg har fått Auster i hus og har litt lyst til å starte på den 😉

    Lik

  3. siljesols sier:

    Er imponert over alle Booker-bøkene du tross alt har klart, og viktig å ta en pause når man går lei, ellers er det tvilsomt at det blir noen god opplevelse. Jeg har så vidt begynt på Swing Time på lyd og snegler meg fremover i Lincoln in the Bardo igjen (det går bedre nå), og leser andre ting innimellom. Får se hvor langt jeg kommer før kortlisten kommer og satser på å lese et par til derfra. Føler meg rimelig sikker på at Saunders kommer med, og i grunn også Barry som jeg har liggende, men tiden vil vise (snart tid for å gjette kortliste?). Og så var det de lesemålene ja, de holder på å bli glemt i Booker og norsk bokhøst. Godt vi holder hverandre på tå hev med denne type innlegg:-) Lykke til!

    Lik

    • labbensblog sier:

      Ooh, snart tid for å gjette ja. Hadde håpet på å lese litt flere først, men jeg har jo lest så mye om bøkene at det burde være mulig å gjette uten å ha lest alle selv. I år synes jeg det er vanskelig, men jeg ser vel for meg at Saunders og Ali Smith kommer videre. Må pønske litt på de resterende fire.

      Spent på hva du synes om Swing Time, der tror jeg folk har vært veldig delt. Av de norske bloggerne innbiller jeg meg at to elsker den og resten var mindre imponert, men jeg husker ikke i farten hvem andre som har lest den annet enn de som elsket den (eller likte den godt i det minste).

      Ja, det var litt godt med en pause nå. Jeg har hatt en uplanlagt pause fra sakprosa i mange måneder, så det var ganske gøy å lese slikt igjen. Jeg trenger en del variasjon når jeg leser.

      Lik

  4. Haruhi sier:

    Jeg har faktisk unngått å gå bookerlei så langt, men så har jeg jo bare lest halvparten så mange som deg så langt. Tror ikke jeg kommer til å rekke så veldig mye mer før fristen heller – satser på å få hørt ferdig Autumn , og det er egentlig det. Da får jeg 5/13. Døgnet har ikke mange nok timer.

    Må virkelig få lest Boy snart forøvrig. Kanskje jeg får sneket den inn i en biorunde (har i likhet med deg runda (soft) non-fiction målet allerede, og trenger derfor ekstra unnskyldninger for å få presset inn litt non-fiction mellom all tvangen. Trenger vel strengt tatt ikke å ha (soft) non-fiction mål lenger, det er alltid det letteste målet).

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg har fremdeles lyst til å klare en eller to til, men jeg tror ikke det er realistisk. Da må jeg lese mye i helgen. Har også en del andre ting jeg vil lese i september. Det kommer en ny bok om Flavia samme dag som shortlist publiseres. Robert Webb (komiker) har skrevet en selvbiografi som jeg leste et utdrag fra i The Guardian og jeg ble mektig imponert over det jeg leste (er ikke egentlig kjempefan av ham), så den boken må jeg få lest i sin helhet. I tillegg kom det ny bok av Ned Beauman i slutten av august som jeg bare må prøve meg på. Likte ikke hans forrige så godt, men de to før der var geniale, så jeg kan ikke la være å lese den nye.

      Og siden jeg skrev dette måtte jeg dobbeltsjekke datoen for den nye Flavia-boken og ser til min store skuffelse at den tidligere nevnte septemberdatoen var feil og at boken ikke kommer før i januar. Veldig slemt å skrive feil dato på Goodreads…

      Jaaa, les Boy! Og Going Solo, som var (om mulig) enda bedre! Men det fordrer at du liker hans skrivestil og humor, og vi har vel kanskje ikke helt den samme humoren?

      Prøvde nå å finne ut hvor mange av årets non-fiction bøker jeg ville regnet som soft, men jeg har virkelig ingen anelse. Kan du hjelpe? Alt jeg leser om universet mener jeg er hard. Bøkene til Jupp og Graham er soft. Tenker for øvrig også at The Black Count var hard (haha). Ellers vet jeg ikke. Hva er Uusma? Hornby? Dahl?

      Lik

      • Haruhi sier:

        Jeg vill tippe disse universgreiene dine er hard-core ja. Syntes greven var hard selv (knis), årets eneste hard-core her. Uusma, Hornby og Dahl er nok alle soft. Hm, nei, vi har jo ikke helt samme humor – men jeg elsker jo barnebøkene til Dahl, tror du det hjelper?

        Lik

        • labbensblog sier:

          Da lander jeg på 5 hard, 7 soft (hvis jeg teller med Jupp sin bok som non-fiction, er litt usikker på hva den er). 5 hard, 6 soft uten den. Da teller jeg Levels of Life som hard, mulig du ville vært uenig med det. Den er tynn og handler delvis om luftballonger, men den har en dybde og tar tak i et tema som ikke akkurat er lett, så da stapper jeg den inn i hard.

          Jeg tror det er vanskelig å ikke la seg sjarmere av Dahl i selvbiografiene, og det er ikke meningen at de skal være ekstremt humoristiske bøker, så det burde ikke påvirke så mye. Men det er en del situasjoner som blir beskrevet på en måte som gjør det umulig å ikke le. Jeg tror du vil like dem, men jeg tør ikke si at jeg er sikker.

          Lik

          • siljesols sier:

            Har ikke fått med meg Going Solo, og nå fant jeg den på Storytel, gleder meg:-) Kanskje jeg må lese Boy på nytt igjen også, den ble vel lest på barneskolen eller noe.Jeg har også overgått non fiction-målet mitt, lest 8, mest takket være lydbøker og Åsne Seierstad. Det meste er soft, men usikker på Åsne, føles feil å kalle det soft, men det er jo skrevet på en veldig medrivende og nesten skjønnlitterær måte og ikke så veldig faktatungt (i meningen oppramsende faktaopplysninger). Jeg unngår gjerne hardcore sakprosa med mindre det er til studier tror jeg, så ikke noe mål for meg uansett.

            Jeg fant ut at det ble Booker-pause her til kortlisten kommer og så får jeg se hvor mange jeg leser derfra. Hadde jo vært kjekt å fått lest vinneren en gang da:-) Nå er det kun bokhyllemål og 1001-mål igjen (pluss Coetzee og Adichie) og hyllene fylles opp av nye bøker, så må vel gjøre en innsats snart.

            Lik

            • labbensblog sier:

              Hvis Åsne er soft så er nok defintivt Barnes (levels of life) soft.

              Yay, håper du liker Going Solo. Jeg har sjelden lest noe så underholdende. For øvrig også helt sykt hva han har vært med på og hva han har overlevd. Boken gir deg ikke akkurat tiltro til de britiske luftstyrkene. Forhåpentligvis har de blitt en god del hakk mer profesjonalisert siden krigen. Begynner å skjønne hvordan de kunne få til å bombe halve bydelen jeg kommer fra når det egentlig var meningen å bombe en ubåtbunker.

              Så flink du er! Jeg har altfor mange mål igjen, tror jeg må virkelig ha en innstramming av lesevaner fremover. Har lyst til å få til å bli med på Hedda sin lesesirkel denne måneden (bok fra bokhyllen skrevet av en forfatter jeg ikke har lest tidligere), samt lese flere klassikere og i hvert fall en norsk. Ligger foran antall bøker jeg skal lese med 10, så det målet skal jeg klare. Må få lest mer av Barnes. 1001-mål sammenfaller sikkert litt med mitt Guardian 1000 books mål, samt Back to the classics-utfordringen. Kanskje vi kan ta igjen den samlesingen vi skulle ha i mars etter hvert (bare velge en annen bok enn Robinson Crusoe).

              Bokhyllemål må jeg også skjerpe meg på, jeg var veldig flink lenke, men i sommer har det blitt helt glemt.

              Passer med en Bookerpause nå. Jeg har hatt det siden midten av august, men nå er planen å lese McGregor før onsdag (er ca halvveis). Det blir min siste før shortlist.

              Godt valg!

              Lik

              • siljesols sier:

                Hm, høres skremmende ut, får virkelig håpe luftstyrkene er mer presise i dag ja, og det skulle vel bare mangle.

                Jeg er gjerne med på samlesing og har planer om å delta i de resterende kategoriene hos Hedda. Jeg har planer om å lese Things Fall Apart denne måneden, den skulle jeg egentlig ha lest til en lesesirkel for lenge siden, og kanskje Beloved til Nobel-runden. Vi kan jo finne en sammen for denne runden (bør jo lese mer enn en i mnd for å nå målet)eller ev oktober, bok med kort tittel, da distraherer Booker litt mindre.

                Lik

                • labbensblog sier:

                  Leser gjerne Things Fall Apart. Den passer i flere kategorier for min del, og som et pluss har jeg hatt lyst til å lese den lenge, den gir plusspoeng for å være afrikansk (leser for mye fra Nord-Amerika og Vest-Europa) og den er ikke veldig tykk. Høres ut som en vinner.

                  Lik

                  • siljesols sier:

                    Ok, da går vi for den nå i september? Jeg ser at vi begge har Room i bokhyllen. Lurer på å lese den i oktober, kort tittel. Andre vi har felles, som kanskje ikke passer inn i noen av kategoriene: The Gathering, Half of a Yellow Sun, The Ocean at the End of the Lane, A Visit From the Goon Squad, Lolita, Waiting for the Barbarians… Og flere Dickens og Austen tror jeg.

                    Lik

                    • labbensblog sier:

                      Ja, vi går for den nå i september! Litt mer usikker på oktober, skal vi komme tilbake til det? Dickens passer ikke inn i kategoriene til Hedda, men passer nok fint inn i min klassikerutfordring og din 1001, samt at jeg har lovet å lese A Tale of Two Cities i år.

                      Lik

  5. Birthe sier:

    Så bra at du har hatt en god lesemåned, og du har fått lest 51 av 65 bøker – det er kjempebra!
    Lykke til med Bookerlesingen 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

