Månedsoppsummering – juni og juli

Juni og juli er de kvantitativt dårligste lesemånedene jeg har hatt i år, selv om jeg fikk meg et oppsving helt i slutten av juli med Arthur & George og deretter med Booker. Jeg begynner liksågodt med lesemålsstatus for å få det overstått raskest mulig. Ingen av de fire bøkene jeg leste i juni ga meg kryss i utgangspunktet, så ståa kunne vært helt lik som den var etter mai måned med unntak av antall bøker lest. Men heldigvis for meg ble en av junibøkene mine nominert til Bookerprisen og gir meg derfor ett kryss. Av mine fem julibøker er to Bookernominasjoner og en er Julian Barnes + OTS. Så da blir det fem kryss til sammen på de to sommermånedene.

  • 43/65 bøker lest i 2017 (fremdeles foran skjema)
  • 3 av 9 Back to the Classics (ser for meg panisk tvangslesing i november og desember)
  • 0/2 Dickens (jeg skal lese A Tale of Two Cities, jeg har lovet. Det ble dog ikke innen utgangen av juni… eller juli…)
  • 0/3 norske klassikere (*lalalala* *ignorerer*)
  • 3/7 nominerte til Bookerprisen (er godt i gang, men det blir spennende å se om jeg klarer å nå målet på 13 av 13 – målet om 7 av 13 ble parkert så snart jeg kjøpte billetter til Bookerarrangement i London dagen før vinneren kåres)
  • 0/4 nominerte til den internasjonale Bookerprisen (kjøpte vinneren, får se om jeg klarer å lese den i løpet av året. Mangler dog fremdeles tre selv om jeg får det til)
  • 5/10 The Guardian 1000 books (tror fremdeles jeg skal klare dette målet, selv uten kryss denne måneden)
  • 1/5 forfattere (Zweig, McCarthy, de Bernieres, Wodehouse, Dexter)
  • 0/1 Jane Eyre (det får bli høst/vinterlesning)
  • 9/10 non-fiction (no stress.. eneste målet som faktisk er enkelt, må definitivt videreføres til neste år)
  • 2/10 Heddas lesesirkel (oj, her ligger jeg dårlig an. Skjerpings)
  • 17/30 OTS (nesten bare leste nye bøker siste måneden, bør kikke litt mer i hyllene fremover, etter Booker selvsagt)
  • 2/2 biolesesirkel (muligens 3/2, må fikse en link)
  • 7/27 Julian Barnes (bør skjerpe meg med dette målet for jeg koser meg hver gang jeg finner frem en bok av Barnes – det var han som fikk meg ut av sommerens lave leselyst og gjorde meg klar til Booker)

Det jeg faktisk har lest i juni og juli for de som lurer er første bok i en tidsreiseserie kalt Just One Damned Thing After Another, en gjenfortelling av en gresk fortelling, Bookernominerte Lincoln in the Bardo, en fremtids scifi-fortelling fra en planet som ikke sirkler rundt en stjerne og dermed ikke har en ekstern lyskilde, den eneste Oxford time travel historien jeg ikke enda har lest (dessverre kun en novelle), historisk true crime i romanform om blant andre Sir Arthur Conan Doyle, en usedvanlig sterk roman om de siste dagene av den 25-år lange borgerkrigen på Sri Lanka, samt de Bookernominerte Exit West og Autumn.

28220955

To bøker fikk kun to stjerner, som det er sjelden jeg gir. En var en sterk treer, to var femmere (nye favoritter med andre ord) og resten var firere. Ikke verst kvalitetsmessig, tross den utrolig skuffende tidsreiseboken. Tre kvinner, seks menn. Hovedsakelig amerikanere og briter, samt en ire, en pakistaner og ett stort usynlig eksotisk-kryss for Sri Lanka.

August blir nok ganske Bookerpreget. Får se om jeg rekker noe annet innimellom de nominerte. Regner med jeg begynner å gå lei og får lyst til å lese andre ting etter hvert som slutten av måneden nærmer seg. Heldigvis har jeg endelig ferie, etter to sommermåneder på jobb. De neste tre ukene har jeg dermed all verdens lesetid. Nå mangler bare sommerværet!

Dette innlegget ble publisert i Månedsstatistikk. Bokmerk permalenken.

12 svar til Månedsoppsummering – juni og juli

  1. Elida sier:

    Juli er den beste lesemånaden eg har hatt i heile år, men eg heier på august for deg 🙂 Julian Barnes må eg lese meir av, og Booker-bøkene hoper seg opp her. Såg ein femmer-anmeldelse av McCormack-boka på Goodreads tidlegare i dag btw.

    Riktig god ferie til deg! Eg begynner på jobb igjen i morgon etter fire veker ferie, og eg kjenner det skal bli deilig med rutiner og jobb igjen. Nå må eg bare klare å stå opp tidlegare enn 8.30 som har vore fast klokkeslett heile ferien 🙂

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg så den også, gleder meg til Marianne forteller hvorfor hun likte den så godt. Solar Bones er den boken jeg gleder meg mest til av alle (jeg har tross alt tippet den som langlistenominasjon to år på rad), men jeg eier den ikke enda. Venter på å få pakke fra Bookdepository. Krysser fingrene for at den er her i morgen, men jeg ser for meg at det blir senere i uken. History of Wolves er også bestilt og jeg satser på å låne Home Fire av Silje når hun har lest den. Resten har jeg tilgjengelig.

      Det er ganske kjekt å komme tilbake til jobb etter ferie, men akkurat nå er jeg overlykkelig over å ha ferie. Har ikke brukt noen av mine 25 feriedager enda (første i morgen), så det blir godt. Kos deg med jobb igjen! 🙂

      Lik

  2. Marianne sier:

    Jeg følger deg med lesing juni og juli… I år har jeg lest akkurat halvparten av hva jeg pleier de månedene, og det er faktisk dobbelt så mye som jeg trodde jeg kom til å lese… Tror jeg begynner å bli litt mann, og kun kan ha én ting i hodet om gangen. Har vært midt i et gedigent flytteprosjekt, men nå er vi kommet i hus – heldigvis akkurat i tide til Booker. Jeg har ingen jobbplaner resten av året (hurra!) så da skal det leses igjen! Sambo og je driver eget firma som jeg har sagt meg selv opp fra, så nå skal fruktene av 12-14 timers arbeidsdager virkelig høstes.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Tror neppe jeg hadde klart å lese masse hadde jeg vært oppi et gigantisk flytteprosjekt. Flyttet inn i nytt hus? Pusset opp?

      Høres deilig ut med et halvt år fri, spesielt etter å ha jobbet 12-14 timers arbeidsdager. Det er tøft gjort, over tid ser jeg for meg at man blir ekstremt sliten av det, uansett hvor mye man liker jobben.

      Gleder meg til å lese flere Bookeromtaler fra din kant! Ser ut som om du har begynt sterkt med to bøker som jeg håper jeg liker like godt som deg. Husker vi i hvert fall hadde en sammenfallende favoritt i fjor, The Many, som du skrev en strålende omtale av.

      Lik

  3. siljesols sier:

    Min juli har også vært en av de kvantitativt dårligste i år, til tross for fire uker ferie. Det går tregt med Booker-bøkene foreløpig, men håper resten av august gir et oppsving. Jeg trodde Home Fire skulle komme 15. august, men har nå fått melding om at den er sendt, så satser på at den blir neste ut etter Exit West. Har bestemt meg for at Saunders går så tregt at jeg må lese annet innimellom, og så håper jeg det plutselig løsner. God ferie til deg, vi ses på onsdag!

    Lik

    • labbensblog sier:

      Veldig lurt å legge vekk Saunders en stund. Det stoppet lett opp når man skal tvinge seg gjennom bøker, det er ofte slik jeg mister leselysten.

      Med ferie + dårlig vær har det foreløpig vært veldig lett å få lest mye, da det ikke er så mye å finne på når det pøsregner. I dag våknet jeg til sol, men den har allerede forsvunnet igjen. Tar med Swing Time og Autumn på onsdag, ble ferdig med førstnevnte i går.

      Ser Home Fire får ganske god omtale i Bookergruppene på Goodreads fra de få som har rukket å lese den. Virker som om språket ikke er høydepunktet med boken, men at historien i seg selv er meget god. Blir spennende. Jeg har veldig lyst til å begynne på Solar Bones nå, men jeg vet ikke når jeg får den.

      Hadde du en fin ferie? I år ser det ut som om juli var beste måned for ferie siden det faktisk var ganske mange fine dager, selv om det ikke var tropevarme.

      Lik

      • siljesols sier:

        Ja, jeg har hatt en fin ferie, og det var faktisk ikke så verst værmessig heller på Vestlandet. Men lite lesing som sagt. Det er viktig at lesingen lystbetont, hvis ikke finner jeg på noe annet å gjøre enn å lese. Synd du ikke likte Swing Time så godt (så jeg på Goodreads), får se om jeg rekker over den. Akkurat nå kommer den andre Smith, Barry og Home Fire før i køen.

        Lik

        • labbensblog sier:

          Både Ingalill og Stine likte Swing Time ganske godt, så det er mulig du vil like den bedre enn meg. Jeg synes det ble litt overfladisk og at karakterene var veldig ensformige (kanskje med unntak av en karakter) og uinteressante, så med unntak av at den er godt skrevet var det ikke så mye jeg likte. På pluss-siden var den veldig lettlest.

          Home Fire er jeg spent på om jeg kommer til å like. Skeptisk siden folk skriver at språket ikke er så bra, men nysgjerrig fordi de fleste ser ut til å like den på tross av det.

          Lik

  4. Haruhi sier:

    Juni og juli har vært de to dårligste månedene her, med tre bøker hver. Trodde det skulle hjelpe å ta ferie, men syns nesten jeg har hatt mindre lesetid i ferien, enn når jeg jobber (??). Neste gang jeg får baby skal jeg ta to års perm, bare for å få lest litt.

    Ellers: sykt imponert over Barnes-prosjektet ditt, syv leste! Selv lurer jeg på om jeg skal snike meg tilbake og slette alt jeg har skrevet om Banks, og heller startet på nytt neste år med f.eks Edith Wharton. Har ikke vært overbegeistret for de to jeg har lest av Banks i år, og lurer på om han rett og slett befant seg nærmere hjertet mitt når jeg var litt yngre. Vi får se.

    Fremdeles veldig misunnelig på London-turen også (neste år!). Satser på å få lest 10/13 selv, men det er nok litt vel optimistisk. Det gjelder jo egentlig å få lest de som IKKE kommer på shortlist før shortlist kommer, hvis ikke gidder jeg jo ikke. Samtidig er det bestandig nedtur å ikke ha lest shortlisten på forhånd, for da kan man ikke uttale seg. Pre-baby ville jeg nok satset på 13/13, nå må jeg tenke mer strategisk.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Oj, da har du faktisk lest enda mindre enn meg. Jeg hadde fire i juni og fem i juli (selv om fem i juli egentlig er en overdrivelse, i realiteten er det fire pluss en novelle). Eneste grunnen til at det ble så mange i juli er Booker og Barnes. Lå an til å kun få novellen ganske lenge.

      Haha syv Barnes tilsammen. Kun fire i år og en av dem var et lite hefte bare. Har som mål å lese 12 i år, så jeg har fremdeles åtte igjen. Ligger dermed ganske dårlig an. Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har lest flere, for som jeg skrev har jeg jo likt alt jeg har lest av Barnes (minus en jeg ikke har lest i år). Tenker for øvrig at det er legitimt å si at du har oppdaget at Banks ikke var en fulltreffer likevel og at du derfor avslutter det forfatterprosjektet og starter nytt til neste år. Litt enklere enn å slette alle spor 😉

      Jeg har aldri satset på 13/13 tidligere og gjorde det jo egentlig ikke i år heller (7/13 står det vel). Pga London-turen tenker jeg at jeg MÅ ha lest alle på shortlist, og siden jeg har ferie tenker jeg at alle på longlist faktisk er overkommelig. Spesielt siden jeg har fått tak i alle bøkene minus en og får tak i den siste ganske enkelt også. Dessuten er alle så tynne, minus 4 3 2 1, Swing Time (som var lettlest) og Utmost Happiness (som likevel ikke er sååå tykk). Burde være helt overkommelig.

      Lik

Legg igjen en kommentar

