Labbens longlist 2017

Man Booker Prize 2017

Nok en gang er det tid for å gjette hvilke bøker som blir nominert til Bookerprisen. Det er det fjerde året jeg forsøker meg på dette. Tidligere år har jeg hatt varierende treffprosent med kun en riktig i fjor og hele fem rette i forfjor. Første året jeg laget min egen longlist ble to av mine valg nominert. Jeg har med andre ord alltid klart å treffe med minimum en. Høres ikke veldig imponerende ut, men jeg går som regel gjennom rundt 150 bøker eller mer for å velge ut 13. Da er det veldig gøy å klare å treffe med i hvert fall en. Min liste for 2017 består av følgende bøker:

England
Clare Fisher – All the Good Things
Edward Docx – Let Go My Hand
Jon McGregor – Reservoir 13

Skottland
Ali Smith – Autumn

Irland
Sebastian Barry – Days Without End

USA
George Saunders – Lincoln in the Bardo
Gail Godwin – Grief Cottage
Rabih Alameddine – The Angel of History
Emily Ruskovich – Idaho
Colton Whitehead – The Underground Railroad

Sri Lanka
Anuk Arudpragasam – The Story of a Brief Marriage

Nigeria
Chibundu Onuzo – Welcome to Lagos
Ayobami Adebayo – Stay With Me

Det er en overvekt av amerikanere på listen min i år. Uvanlig for å være meg, men det virker som om det har kommet veldig mye bra fra den kanten siden oktober. Jeg mangler mange nasjonaliteter og mistenker at det vil gå utover årets treffprosent. En av amerikanerne er dog i utgangspunktet fra to andre land – Libanon og Jordan – så han gir meg noe mer variasjon. I tillegg har jeg med en forfatter fra Sri Lanka som bor og studerer i USA og skriver på engelsk.

6 av 13 er kvinner. Jeg har med noen veldig kjente navn og en del mindre kjente. Fire av bøkene jeg har med på listen ligger øverst på Goodreads sin eligible-liste, andre ligger lenger nede på listen og har ikke fått mange stemmer (mest sannsynlig fordi så få har lest dem). Jeg la ikke merke til hvor mange av bøkene som kom fra toppen av eligible-listen før min liste var fullført og jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til at alle på toppen av listen blir nominert. Hadde jeg ikke vært opptatt av geografisk balanse hadde jeg muligens ikke hatt med noen fra Skottland eller Irland (selv om jeg heier på noen irer jeg ikke har tatt med). Har for øvrig ikke funnet noen fra Australia eller New Zealand, men jeg tipper vi får i hvert fall en bok fra et av de landene.

Jeg har noen favoritter jeg gjerne skulle tatt med, men som jeg ikke har stor nok tro på at vil bli nominert. Jess Kidd har skrevet en av de beste bøkene jeg har lest i år, vil gjerne se den på den reelle listen. Ned Beauman kommer ut med ny bok i år. Er den like god som hans to første fortjener den definitivt en plass på listen. Cynan Jones sin bok Cove var meget god, men den er så kort at jeg ikke vet om den kvalifiserer til romanstatus. House of Names av Colm Toíbín burde kanskje også fått en plass på listen. Jeg tror også at dersom siste boken i Cromwell-trilogien til Hilary Mantel kommer ut innen fristen vil den bli nominert. Men foreløpig kan jeg ikke finne en publiseringsdato for den, så derfor har jeg utelukket den.

Jeg gleder meg til torsdag og er klar for å lese flest mulig fra årets longlist. Håper mange blir med! Vi har et norsk Bookerforum på Goodreads for de som er interessert i å diskutere bøkene uten å skrive om dem på blogg.

  • Et lite tillegg – jeg hadde egentlig med Mike McCormack – Solar Bones i stedet for Days Without End av Sebastian Barry. Oppdaget at jeg hadde Solar Bones på listen min i fjor også og gikk ut i fra at den da ikke kan bli nominert i år. Men det var visst i fjor den ikke kunne bli nominert, så jeg vil egentlig bytte tilbake. Får heller nøye meg med å si at jeg tror enten McCormack eller Barry kommer med.
Dette innlegget ble publisert i The Man Booker Prize. Bokmerk permalenken.

17 svar til Labbens longlist 2017

  1. Elida sier:

    Spennande liste! Eg har lest 7 bøker frå Eligible-lista, og akkurat nå kan eg ikkje sei kor dei ligger på lista – eg har valgt frå kva eg fant i Storytel 😉 Av di liste har eg lest Whitehead, men eg skulle gjerne hatt tid til både Barry, Saunders og Smith.

    Colm Tóibín har eg lest og kan godt ha den med, og eg har lest ein australsk krim (Jane Harper – The Dry/Tørke) som eg anbefaler. Neel Mukherjee var på shortlist for nokon år sidan, men kjem årets bok på lista må eg lese den på ny for lydformatet fungerte ikkje for meg for den boka.

    Eg fant ein Guardian-artikkel i dag som skriver at tredjeboka om Cromwell kjem kanskje ikkje ut før i 2019 (https://www.theguardian.com/books/2017/jul/05/hilary-mantel-says-final-wolf-hall-book-unlikely-to-come-out-in-2018-as-planned).

    Eg er så klar for årets Booker-longlist, og er klar for å lese mest mogleg. I helga er eg opptatt med alt anna enn lesing, men veka etter har eg ferie 🙂

    Lik

  2. labbensblog sier:

    Det er Barry, Saunders, Ali Smith og Whitehead som ligger øverst på eligible-listen. Med Hill, Hamid, Zadie Smith og Paul Auster under. De bøkene flest vet om og har lest vil jeg tro. Jeg så forresten på Mukherjee sin nyeste, men leste nok negativt til at den ikke fikk bli med på min liste. Samboeren min begynte på hans forrige og likte den godt, men han kom litt ut av lesemodus og ble aldri ferdig. Han sa nylig at han hadde lyst til å finne den frem igjen.

    Likegreit at tredje Cromwell ikke kommer enda, føler den er en selvskreven shortlistkandidat, så da blir det litt mindre konkurranse.

    Jeg er også veldig klar, gleder meg nesten mer enn jeg tør å innrømme. Virkelig et av årets høydepunkt. Har en uke igjen på jobb etter at longlist kommer, men så er det tre uker ferie. To på terrassen hjemme hvis det blir fint vær og en på Kreta.

    Lik

    • Elida sier:

      Då eg først høyrte om Whitehead låg den ikkje så høgt oppe som den gjer nå, men det speler igrunnen ikkje så stor rolle. «The Lives of Others» (Mukherjee) likte eg veldig godt, og anbefaler samboeren din om å fortsette.

      Eg føler og Mantel er ein selvskreven kandidat, og nå får eg tid til å lese dei to første før tredjeboka kommer. Eg har det på same måten som deg med glede, og er veldig glad for at eg har ei veke etter longlist-publisering for kollegaene mine trur eg ikkje forstår denne gleden.

      Lik

      • labbensblog sier:

        Det betyr at Whitehead har blitt godt mottatt av de som har lest den, det er jo bra. Jeg har også lyst til å lese den og håper derfor at den kommer med på listen.

        Hehe nei, når jeg sier at halve gleden med å ha sen ferie er å ha masse tid til Booker-lesing er det ikke alle som forstår det så godt. Men vi har jo alle våre hobbyer.

        Lik

  3. siljesols sier:

    Jeg har ikke rukket å lese en eneste og må innrømme at det har stoppet litt opp i Lincoln in the Bardo. Satserpå å fullføre den før langlisten lanseres, hvis ikke håper jeg ihvertfall at den kommer med:-) Har ellers Barry, Smith, Whitehead, Alderman og Hamid klare og sannsynligvis med på ferie, så håper et par av de kommer med. Har mest lyst å lese Alderman og Whitehead akkurat nå, så får heie på de. Håper også på Jess Kidd etter dine anbefalinger. Det blir spennende! Kanskje du skal lage en tråd på Goodreads-gruppen for langliste-tips.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg har stoppet opp i både McGregor og Baume, men jeg håper på å fullføre begge på et eller annet tidspunkt. Foreløpig blir det andre mulige Bookerbøker, først The Story of a Brief Marriage tror jeg.

      Har du Barry, Smith og Hamid i papir eller på Kindle? Jeg låner gjerne etter du har lest dem hvis de blir nominert. Det gøyeste med om Jess Kidd blir nominert er at mange da kommer til å lese boken hennes. Jeg tror den kan bli populær.

      Ja, burde kanskje gjøre det. Selv om det ikke er så mange dagene igjen før potensielle blir til nominerte eller ikke-nominerte.

      Lik

  4. Haruhi sier:

    Åååh, dette blir så GØY!

    I fjor leste jeg jo faktisk hele shortlist OG tippet riktig vinner. Da hadde jeg dog stort sett fri fra jobb hele innspurten…burde få baby hvert år. Eller i hvertfall legge all rugetiden til bookersesong. Nå har jeg en (liten) uke fri før longlist annonseres, og to etter.

    Har helt sykt lite oversikt over hva som har blitt gitt ut det siste året, vaser jo mest rundt i fantasy, tegneserier og pre1917stuff. Hadde lyst til å foreslå The Good People , som jeg hører på lydbok nå – men det ble viste gitt ut på akkurat feil side av fristen. Og er uansett et par hakk svakere enn Burial Rites . Ellers har jeg lest Swing Time , og blir ikke lei meg hvis den blir inkludert – er veldig glad i Smith (men hun har skrevet bedre bøker..). Krysser forøvrig fingrene for den andre Smith også, digger henne.

    Andre forslag? Hmmm. The Power ? Den nye til Arundhati Roy som alle snakker om? Uhmm. Holder meg unna den forslags-lista på goodreads, og har egentlig ingenting å bidra med altså. Håper på noe med fantastiske/mytiske elementer – eller kanskje noe med smak av sci-fi. Eller true crime (, men det er vel for mye å håpe på når vi fikk His Bloody Project og Eileen (blæ) i fjor).

    Lik

    • labbensblog sier:

      Du leste mer enn meg i fjor tror jeg, jeg leste ikke hele shortlist. Fikk i det minste lest vinneren for en gangs skyld.

      Er ikke The Good People eligible (hva er det på norsk)? Jeg holdt på å velge ut en bok som heter Solar Bones av Mike McCormack før jeg la merke til at jeg hadde valgt den ut i fjor også. Sjekket publiseringsdato og så at den ikke er eligible i år. Så det er nok noen bøker som har sneket seg med på listen som ikke hører til der. Synd den ikke holder standarden til Burial Rites, men det overrasker ikke veldig. Tror nok jeg leser den uansett, satser på at den er god nok.

      Lurer på om den til Roy var en samling med fortellinger og ikke en åpenbar roman, hvis ikke jeg husker helt feil. Det var i hvert fall en eller annen grunn til at jeg ikke valgte den. The Power pønsket jeg også på, har lyst til å lese den. Føler jeg har for mange kjente bøker på listen, klarer ikke å se for meg at så mange bøker jeg hadde hørt om før jeg gikk gjennom listen kan komme med. Men vi får se. Det var en bok på eligible-listen som ble beskrevet som den nye His Bloody Project, hvis den kommer med får du vel noe true crime-aktig. Ellers mener jeg at jeg leste om noen sci-fi også, men husker ikke titler.

      Lik

      • Haruhi sier:

        Ja, i fjor var jeg on fire. Syntes også det fungerte veldig bra med goodreads-gruppa. Selv om fjoråret også var et år det blogget veldig lite om bookerbøkene. Både Linn og Clementine var vel (helt?) passive. Blogget vel ingenting selv heller, men det er lissom ikke like sjokkerende. Lover å gjøre mitt beste for å bidra i år.

        Synes det ofte opereres med en ganske løs definisjon på roman, ta f.eks. All That Man is i fjor, eller de to av Alice Munro (novelledronninga) som har vært nominert. Så føler ikke at det utelukker Roy. Utover det vet jeg altså ingenting om boka, har bare hørt den nevnt ofte. Sikkert mest fordi det er så lenge siden Guden for små ting kom ut.

        Tror The Good People ble utgitt 27. sept 2016, så den er vel akkurat utenfor – dessverre. Den har jo en del fantastiske innslag, noe jeg liker veldig godt. Den fungerer forøvrig godt som lydbok, irsk innleser etc.

        Jeg har tilbragt de to siste dagene febersyk med Ru Pauls Drag Race i sofaen.. Ødelagt hele leseplanen min. Nå rekker jeg ikke å fullføre A&G før longlist kommer.. Og jeg liker den jo såpass godt at jeg ikke har lyst til å legge den til side – samtidig vil jeg hoppe rett på booker, for å få lest mulig. Hardt liv.

        Lik

        • labbensblog sier:

          Tror Clementine var med litt, eller blander jeg år? Mener å huske at hun var innom Goodreads-forumet. Linn er i hvert fall med i år 😀 Min tanke er å prøve å skrive om alle bøkene jeg leser, samt være aktiv på forumet og andre blogger.

          Ja, de har en relativt løs definisjon, det tror jeg også. Og husker ikke om det var Roy sin som var oppdelt eller om det var noe annet.

          Kjedelig med The Good People, da var den eligible i fjor. Med mindre den ble publisert senere i et annet land enn Storbritannia i september og der senere. Prøvde å finne ut av det, men det var ikke så enkelt. Tenkte kanskje den var publisert i Australia først.

          Jeg har heller ikke rukket å lese Sri Lanka boken ferdig, tenkte å prøve å lese litt nå. Så første X-men filmen i stedet. Trenger underholdning for å holde meg våken.

          Lik

  5. elbakken sier:

    Som de siste årene blir jeg plutselig veldig gira på Booker med en gang dere begynner å snakke om det. Også faller jeg fra underveis. I år har jeg også sagt til meg selv at jeg ikke skal kjøpe masse bøker i høst, en dårlig kombinasjon med å skulle bedrive bookerlesing, men vi får se. Kanskje jeg skulle prøve meg på shortlist når de kommer så langt? Hadde vært artig å være med i diskusjonen for en gangs skyld.

    I år føler jeg i hvert fall at jeg er litt mer med fra starten. Vanligvis når du har publisert din liste har jeg ikke hørt om noen av bøkene. I år har jeg hørt om sju av dem, og tre av dem finnes allerede på min mentale leseliste (Stay With Me, The Underground Railroad og Days Without End). Er uansett spent på å se lista når den annonseres. Har for øvrig både Alderman og Roy som Haruhi nevner som kandidater på den samme mentale leselista. Noe som tyder på at bokhandling kommer til å skje uavhengig av hva jeg påstår nå.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Du kan jo vente til vi har fått skrevet noen omtaler og se om vi klarer å friste deg?

      Jeg har altfor mange potensielle på min leseliste, men jeg vet at etter torsdag blir det kun fokus på de som faktisk har blitt nominert. Er glad jeg rekker å lese The Story of a Brief Marriage før longlist kommer, for den er utrolig sterk så langt. En bok som jeg tror er verdt å lese enten den kommer med eller ikke. Med forbehold om at jeg kun er 15 prosent inn i boken, og om at man orker å lese den – første kapittel begynner med grafiske beskrivelser av amputasjon av et barns arm og ender med en nydelig beskrivelse (ikke ironisk) av en tur på do (nr. 2).

      Alderman vil jeg også lese, satser på å låne den av Silje hvis den kommer med. Barry har jeg klar på Kindle. Gleder meg for øvrig alltid mest til de jeg knapt har hørt om før som overrasker positivt. Finner alltid noen ukjente perler på listen.

      Lik

  6. Spennende liste og jeg har lest èn av dem så langt ( The underground railroad) Jeg holder på med min femte bok fra listen( Woodson, Whitehead,Tòibìn,Harper og holder på med Hawkins)) og har et par til inne på Storytel men tviler på at jeg får lest/ hørt mer enn toppen èn til før torsdag.
    Både Barry og Smith har jeg lest bøker av før, og jeg er i ferd med å bli fan av Smiths bøker så da hadde det vært kjekt om hun kom med, Barry har vel vært på listen før så kanskje ikke utenkelig at han havner der igjen.
    Fikk nesten litt lyst til å lage meg en liste jeg også men tror det får vente til neste år når jeg begynner å følge med litt før og kanskje overvære noen diskusjoner og ikke minst lest litt flere enn det jeg har til nå,
    Men av de jeg har lest så hadde jeg holdt en knapp på Whitehead,Tòibìn, og Harper. Mulig jeg dropper Hawkins på grunn av alle fortellerstemmene det er å holde styr på, kanskje jeg heller skulle brukt tiden på å lese en annen bok fra listen i stedet.
    Har notert meg noen av bøkene du nevner jeg, både Kidd og Jones, og hva syntes du om The story of a brief marriage sålangt?

    Lik

    • labbensblog sier:

      Kidd er min favoritt så langt, men jeg tror kanskje at Arudpragasam kan gå forbi. Jeg er ufattelig imponert så langt, føler det skal mye til for å skrive så bra om noe så grusomt som bombing, kroppsdeler strødd rundt omkring og amputasjoner og samtidig så bra om noe såpass ordinært som en tur på stranden for å bæsje (det siste er kanskje mest imponerende). Tror denne kan bli en av årets høydepunkter enten den blir nominert eller ikke. Også interessant å få et innblikk i en borgerkrig som varte i 25 år som jeg ikke har noe kunnskap om fra før.

      Harper, er det australieren som skriver krim? Er boken såpass roman-aktig at den kan bli nominert? Sjelden man ser rene krimbøker på listen vil jeg tro, men bøker med krim-elementer har kommet med mange ganger siden jeg begynte å følge med.

      Hvilken/hvilke har du lest av Barry? Jeg har enda til gode å lese noe av ham, men tror det er på tide. Liker veldig ofte irske forfattere og har lest mye positivt om flere av bøkene hans. Smith har jeg kun lest sist hun var nominert, men den likte jeg til gjengjeld veldig godt. Tror ikke den var min favoritt overall, men den var min favoritt fra shortlist.

      Lik

  7. Ingalill sier:

    Jeg hadde egentlig tenkt å hoppe over bookerstyret iår. Siden det bare er plottdrevet og enkelt som fungerer på lesefronten i sommer. Alle forsøk på å gå rundt Outlander har kollapset. Men, mot normalt, etter å ha lest dette innlegget, begynte det å rykke i leselysten/bookernerven.

    Håper på Swingtime, siden den har ligget klar lenge (måtte bare gjøre ferdig White Teeth først), er ellers blank og klar for alt – men håper på plottdrevet og lite eksperimentelt, slik at jeg kan finne mesteparten på storytel. Har kun 6t igjen av Outlander 5 (6 av 55). Regner med å få unna ca 3t på hundetur i løpet av dagen. Jeg burde være klar til Swingtime på lyd. (Overser nå fullstendig at jeg også har 13t igjen av The Sport of Kings, nesten så jeg håper at den kommer med bare for å belønnes med kryss for de timene jeg har gitt den).

    Kanskje det er på tide å komme seg opp på lesehesten.
    Kanskje til og med skrive noen ord…

    Lik

    • labbensblog sier:

      Yay, håper det kommer til å rykke enda mer etter hvert. Det er alltid veldig gøy i starten. Utover i september begynner jeg å bli lei Bookerbøkene, men i august er det bare stas. Swingtime er jeg skeptisk til uten egentlig å ane hvorfor, så kanskje det er bra om den kommer med slik at jeg kan få utfordret fordommene mine. Husk sånn ellers at om bloggelysten er laber er det bare å være med å diskutere på Goodreads. Håper på å få skrevet om alle bøkene jeg leser fra listen, men det er veldig greit å ha et diskusjonsforum i tillegg.

      Lik

Legg igjen en kommentar

