Kidnapping, arv, drap og galskap

Jeg har kjøpt betydelig flere bøker enn jeg har lest den siste tiden, men lesingen har tatt seg litt opp den siste uken. Goodreads forteller meg at jeg ligger åtte bøker foran skjema for å nå årets lesemål på 65 bøker, men for å være helt ærlig er det hovedsakelig aprils lesemaraton som har sikret meg slike tall. I uken får jeg lest lite. Når jeg er trøtt etter jobb er det lett for at Netflix eller Youtube vinner. For en god stund siden begynte jeg å se Outlander – hadde lest litt om bøkene og skjønt at de muligens ikke var verdt å bruke tid på, men å kaste vekk tid på serier har jeg av en eller annen grunn mindre reservasjoner mot – og der lærte jeg i det minste litt skotsk 1700-talls historie før jeg hoppet av etter episode åtte. Grunnen til at jeg nevner det nå er fordi jeg har lest en bok denne måneden hvor Outlander-kunnskapen kom til nytte.

Robert Louis Stevenson – Kidnapped
Kidnapped handler om samme periode som Claire Randall drar tilbake til i Outlander. Bare at Jakobittopprøret er hakket mer perifert i Stevensons bok enn i Netflix-serien. En ung skotsk mann, David Balfour, forsøker å gjøre krav på arv, men blir lurt av sin onkel, som ikke ønsker å overføre verken eiendom eller penger til nevøen, og betaler menn for å kidnappe David. Han havner på et skip som seiler mot Amerika og på veien kræsjer skipet i en mindre båt. Kun en person fra båten overlever, Alan Breck Stewart, og han kommer ombord i skipet og blir David sin følgesvenn på veien tilbake til London, etter et voldelig oppgjør med medpassasjerene på båten. Der ønsker han å få kontakt med en advokat som kan hjelpe ham med å få arven sin og å få hevnet seg på sin onkel. Men veien dertil er lang og full av farer. Og det blir ikke mindre komplisert av at David er en tilhenger av den engelske kongen, George, mens Alan støtter skotske Charles Edward Stuart som i 1745 forsøkte å kuppe tronen.

Boken består av masse trasking, noen slitsomme møter med motstandere, drap, gjemsel og søøt søøt hevn. Den er småmorsom til tider, drama med gutta på tur er det umulig å ta altfor seriøst. Og slutten er virkelig fornøyelig. Men ellers blir det litt lite liv, jeg klarer ikke å engasjere meg like mye i denne som jeg gjorde i Treasure Island. Jeg vet ikke om det er karakterene eller plottet eller kanskje begge deler, men denne har ikke festet seg godt. Ergo har jeg ikke noe mer fornuftig å skrive om den. Les heller Treasure Island om dere skal lese Stevenson, hvis dere stoler på denne noe vage og overfladiske omtalen.

Simon Winchester – The Surgeon of Crowthorne
The Surgeon of Crowthorne var noen hakk mer interessant enn Kidnapped. Også i denne boken er det spenning, men i en ganske annen form. Også er det en historie fra virkeligheten, den er ikke oppdiktet. Boken handler i hovedsak om to menn, James Murray og Dr. W.C. Minor, som begge var med på å lage verdens første komplette engelskspråklige ordbok, The Complete Oxford English Dictionary. De er født med tre års mellomrom, de ligner på hverandre, de er begge meget intelligente og opptatt av å bidra med viktig kunnskap. En er fra USA, den andre fra Storbritannia. Og en er gal.

Boken begynner med drapet på en mann i London og vi går deretter tilbake i tid for å prøve å forstå hvorfor Minor drepte denne mannen. Forfatteren har gjort et grundig stykke arbeid for å finne svaret på gåten. Han har snakket med slektninger, funnet gamle brev og dokumenter som ingen utenfor slekten tidligere har sett, han har fått innsyn i helseopplysninger fra Broadmoor Asylum, det psykiatriske sykehuset han tilbragte store deler av livet sitt ved. Og han klarer å gi et ganske godt bilde av denne mannen, selv om det kun blir kvalifisert gjetning når det gjelder hvorfor han ble gal. Forfatteren tror selv at hans korte deltakelse i den amerikanske borgerkrigen var en av flere grunner. Der ble han tvunget til å skade en ire, og senere i livet var han livredd irer og overbevist om at de ville hevne seg på ham. Den paranoiaen førte til at han tok livet av en uskyldig mann. Han trodde alltid noen var ute etter å ta ham og at de kunne komme seg inn på cellen hans gjennom vegger eller tak. Nettene var verst. På dagen var han normalt veldig oppegående og han brukte mye tid på å lese og male. Og da han fant en lapp i en bok hvor de etterlyste frivillige til å hjelpe med innsamling av ord til verdens første komplette engelske ordbok fant han en mening med livet på cellen.

Parallelt med historien om Minor får vi glimt fra Murrays barndom og oppvekst. Vi får vite hvorfor han til slutt endte opp som redaktør av dette enorme prosjektet og hvordan han bestemte seg for å gå frem. Han var ikke den første som hadde forsøkt å lage en slik ordbok, men tidligere forsøk hadde strandet. Han og hans team samler inn ord, betydninger og eksempler på bruk av ordet, fra frivillige. De får inn millioner av papir med ord, alt skal sorteres, kvalitetssikres og samles. De brukes år på å bli ferdig med en bokstav. Murray har en stor familie, dårlig betalt og en stor bør på skuldrene sine. Og han aner ikke at en av hans største bidragsytere er gal. Det finner han først ut av da han bestemmer seg for å besøke Minor, som har oppgitt sin adresse men ikke nevnt hva den adressen innebærer. Boken følger møtet mellom de to mennene og deres vennskap.

Dette er som å lese en biografi om to personer og en bok, men Winchester knytter sammen alle hendelsene i boken på en god måte. Minor sin diagnose er selvsagt den største spenningstråden i boken, men det er også fascinerende å lese om arbeidet med ordboken. Det er et helt sinnsykt prosjekt Murray har tatt på seg og det tar over 70 år å fullføre. Jeg har definitivt fått større respekt for ordbøker og leksikografer etter å ha lest denne boken (selv om jeg alltid har likt Susie Dent). Både Murray og Minor ble over 70, og ordboken var, som sagt, over 70 før den ble «født», så jeg tenker det er godt innenfor forrige rundes biosirkelkategori. Så da trenger jeg ikke å skrive om Ekspedisjonen! 100 prosent omtalerate be damned!

Dette innlegget ble publisert i Bokanmeldelser, Forfattere S, Forfattere W. Bokmerk permalenken.

4 svar til Kidnapping, arv, drap og galskap

  1. Haruhi sier:

    Oooh, sneaky! Dog litt skuffet over at det ikke blir omtale av Ekspedisjonen ….

    Syns ordbokboka (knis), høres passe underholdende ut. Kanskje jeg leser den i en biorunde en gang. Du minte meg også på at jeg ikke har lest Treasure Island , tror den er godt lydbokmateriale.

    Lik

  2. labbensblog sier:

    Kjenner jeg mister lysten til å skrive bokomtaler når det har gått så lang tid siden jeg leste dem. Selv om Ekspedisjonen nok er en bok jeg kunne skrevet om enda, jeg husker den godt. Det er ikke alltid tilfellet, min hukommelse er dessverre ikke fantastisk.

    Ordboken var artig, tror jeg ville kalt det for soft non-fiction. Ikke en favoritt, ikke en stor leseropplevelse, men god underholdning. Interessante folk, og en åpenbaring i forhold til hvordan ordbøker ble laget. For en prosess.. Treasure Island ser jeg for meg at kan fungere på lydbok ja.

    Lik

  3. Ingalill sier:

    Så det du forsøker å si er at dette er ditt bidrag i forrige runde?
    Jeg finner det uforklarlig morsomt at ei bok om menn som lager ordbok er spennende. Oxford Dictioinary og drap. Du får stappe inn linken under Dødrunden = godkjent. Neste runde er rett rundt hjørnet, men jeg trenger minst 1mnd på å riste Litteraturfestivalen ut av hukommelsen. Hvordan skal nå dette gå..

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jepp, dette var mitt bidrag. Når en av mennene som bidrar til å lage ordbok har deltatt i den amerikanske borgerkrigen, torturert en ire, drept en engelskmann og blitt innesperret på galehus er det ganske spennende å lese om 😉

      Godt å høre at jeg ikke er den eneste som er forsinket til neste runde for øvrig.. skal forsøke å huske lenke.

      Lik

Legg igjen en kommentar

