Dewey’s readathon

For første gang siden jeg selv var med å arrangere et lesemaraton for norske lesere i 2011 skal jeg delta i et lesemaraton. Dewey’s readthon er et internasjonalt lesemaraton som avholdes to ganger i året, i april og oktober. Jeg har funnet frem en stabel med bøker jeg har å velge fra, jeg har kjøpt inn snacks, ryddet og støvsugd biblioteket og stuen, samt laget en slagplan for maratonet. Jeg kommer ikke til å lese i 24 timer, det klarer jeg ikke. Planen er å holde meg våken så lenge som mulig, sove en liten stund og deretter stå opp og fortsette å lese. Jeg skal også delta i mini-challenges og prøve å holde meg oppdatert på andre deltakeres fremgang. Selv om tanken er å lese i 24 timer er det et utrolig sosialt arrangement, da det foregår masse på Dewey-nettsiden, Facebook, Goodreads, Instagram, Twitter, samt på en haug med blogger. Dermed blir det små lesepauser innimellom slik at man kan oppdatere seg på hva som skjer. Startskuddet går om en halvtime, så norske lesere skal dermed lese mellom lørdag klokken 14:00 og søndag klokken 14:00. Min lesehaug ser slik ut – og nei, målet er ikke å lese alle:

18216005_10155052118905801_960598127_o

Jeg kommer til å rapportere min fremgang i dette innlegget gjennom hele maratonet. Lykke til til alle andre norske og internasjonale deltakere. Dette skal bli gøy!


Time 1: Årets lesemaraton er i gang og jeg begynner med Diaboliad av Mikhail Bulgakov!

Time 2: Ferdig  med, og ganske forvirret av, Diaboliad. Det var ikke bare bare å gå på jobb i Sovjetunionen på 1920-tallet. Ikke får du betalt annet enn i ubrukelige produkter du produserer selv, sjefen byttes ut hver dag, noen av sjefene gir deg sparken mens andre ansetter deg igjen i dårligere stillinger. Til slutt er du så deprimert og forvirret at du ender opp med å inhalere giftige gasser som gir deg syke hallusinasjoner før du dør. Koselig, ikke sant? Nå blir det en pause fra den surrealistiske verdenen til Bulgakov. Jeg prøver meg på Maigret-serien til Georges Simenon og begynner med Maigret is Afraid.

Time 3: Maigret skulle bare besøke en venn på vei hjem til Paris etter en konferanse i Bordeux, men blir involvert i en drapssak i vennens lille hjemby. 3 døde på en uke i en landsby med 8000 innbyggere. Jeg er godt i gang, men har foreløpig ingen anelse om hvem morderen er. Småbykrim fra 30-tallet er relativt snill krim, ganske greit å lese, men jeg tror nok jeg har bedre bøker i lesebunken min.

Time 4: Det er overklassen mot øvrige landsbybeboere i Fontenay. Overklassen er helt tydelig mislikt, begynner å lure på om noen har begått tre mord bare for å få en av dem fengslet. Ca. 50 sider igjen av boken. Vi blir ikke spesielt godt kjent med hovedkarakteren. Muligens fordi dette er bok nr. 40 ett-eller-annet i en serie, men den eneste karakteren jeg begynner å få grep om er han alle vil at skal være den skyldige.

Time 5: Ferdig med Maigret. Krim er fremdeles ikke min favorittsjanger. Fortsetter med The Wasp Factory og har deltatt i mini-challenge på Facebook. Six word story: Playful dog wishes readathon will end..

Time 6: Holder på med The Wasp Factory. Må si jeg er aller mest spent på hvordan Frank drepte de to andre, selv om det kanskje ikke er det viktigste med boken. Slangen var en genistrek i forhold til å komme seg unna med mord, men jeg begynner å lure på om han virkelig har gjort disse tingene eller om han bare sier at han har det. De kan jo ha blitt drept på den måten han forteller uten at han har planlagt det. Hva er i så tilfelle motivet for å fortelle oss at han har drept tre mennesker og hvordan han drepte den første? Nei, han har sikkert gjort det.. Ellers har det gått i fotball (vanskelig å få med seg det viktigste fra kampen samtidig som jeg leser – og ganske irriterende å miste to poeng på overtid) og mat.

Time 7: Wasp! Begynner Eric å nærme seg eller skal vi kun få møte ham via telefonsamtaler? Frank er ikke helt god, men dersom han faktisk drepte alle ungene mens han var liten var han ekstremt oppfinnsom. Samt må han ha vært ganske smart for en seks- til ni-åring. Stakkars Paul og Esmeralda.

Time 8: I fjor sommer hadde kjøpte vi en ganske god vepsefelle. Butikk, betale, henge opp. Vips så var vepsene døde. Frank sin vepsefelle er ganske mye mer komplisert og relativt forstyrrende. Litt av en fantasi på Banks må jeg si. Døde dyr, manglende kjønnsorganer, barn som dreper, barn som blir drept, barn som ikke eksisterer på papiret, en dverg som kanskje er den mest normale av alle, en far som ikke har kontroll, en bror som er gal, muligens. Hvor mye av dette er virkelig? Og hva er poenget? Kort oppsummert er jeg snart ferdig med Wasp, og den er merkverdig fengende selv om jeg fremdeles ikke har skjønt poenget.

Time 9: SPOILER! Jeg trodde Frank var en upålitelig forteller, men det ser ut til at alt han forteller er sant, han bare mangler biter av informasjon som vil gjøre enkelte ting klarere for leseren. Trodde kanskje det skulle være noen flere lag her. Forklaringen til Frank om hvorfor han har gjort det han har gjort er ganske tynn. Likefullt en fengende og spesiell bok. Så er det store spørsmålet: hva skal jeg lese nå?

Time 10: Jeg leser Human Acts av Han Kang. 28 sider inn og den har allerede gjort inntrykk. Sterk start, på mange måter. Tror jeg kommer til å trenge noe morsomt etter denne.

Time 11: Lest litt videre i Human Acts, spist og gjort meg klar for noen timer med søvn. Satser på å være klar til å lese igjen så tidlig som mulig.

Time 12-17: Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Time 18: Perspektivet i Human Acts har skiftet fra en som prøver å finne liket av to personer, til ett av likene han har forsøkt å finne. Dette er en utrolig velskrevet og sterk bok som det er vanskelig å legge fra seg, men jeg merker at dette nye perspektivet irriterer meg litt. Plutselig ble hendelsene i boken litt mindre realistisk, plutselig ble døden mindre endelig, mindre grufull, selv om den nye fortellerstemmen ikke gir leseren  informasjon som gjør situasjonen bedre. Alt snakket om sjelen, som om vi vet hva det er og hva den betyr for oss, plager meg også. Det er et vagt begrep som i det aller minste bør defineres om det skal introduseres som en reell ting. Nå er jeg ferdig å være negativ. Utover det jeg har nevnt nå er dette en utrolig god bok basert på forferdelige og tragiske hendelser.

Time 19: The prisoner. Dette må være Han Kang på sitt beste. Jeg har ikke ord.

Time 20: De som tror man ikke kan få noe ut av å lese mange bøker på kort tid kan neppe ha forsøkt det selv. Jeg kommer til å glemme de mindre minneverdige bøkene, som alltid, men Human Acts kommer til å forbli i minnet lenge til tross for at den bare var en av mange bøker som ble lest dette døgnet. Jeg har akkurat lukket boken og det renner tårer fra øynene mine. Ikke den beste reklamen for boken kanskje, men det er sannheten. Den påvirket meg på en uforventet måte. Jeg har lest om tilsvarende grusomheter før uten å bli like påvirket, men måten Kang har valgt å formidle denne boken på, ordene hun har valgt, gjorde noe med meg. Hendelsene i boken ble levende for meg. Og er desto verre fordi de er sanne. Detaljene er kanskje oppdiktet, men når jeg ser for meg gutten ser jeg for meg en som har levd. Som døde da han var 15 år, på jakt etter likene av sine venner.

Time 21: Jeg lurer på om jeg har vært så oppslukt av Human Acts at jeg har glemt å blogge for time 21. Eventuelt er det en annen time jeg har hoppet over. Nå er det time 22 og jeg aner ikke hva som har skjedd med 21. Jeg er tydeligvis ikke flink til å ha kontroll på timene. Går ut i fra at jeg leste boken til Han Kang i den manglende timen i alle fall.

Time 22: Brukte litt tid på å finne en ny bok etter Human Acts. Valget falt til slutt på The Ascent of Rum Doodle av W. E. Bowman. Jeg trengte noe morsomt og den har jeg hatt lyst til å lese lenge. Begynte så vidt på den i fjor, men tror ikke den passet til lesehumøret mitt akkurat da og dermed ble den avbrutt. Nå passet den perfekt!

Time 23: Karaktergalleriet i Rum Doodle er helt fantastisk. Lederen av klatrelaget tolker alle utsagn i positivt lys og ser det beste i alle, alltid. Han forstår dermed ikke alle vitsene på hans bekostning. Burley er major i militæret, Wish er vitenskapsmann, Shute er fotograf, Jungle er radioekspert og navigatør, Constant er lingvist og Prone er doktoren. Prone er alltid syk, Constant er den eneste som kan kommunisere med bærerne (som vet hvordan de skal manipulere europeerne), Jungle går seg vill stadig vekk, Shute får aldri filmet noe og Wish og Burley krangler hele tiden. At det går fremover i det hele tatt er ganske utrolig.

Time 24: En ganske passende slutt for en klønete ekspedisjon, faktisk med et rørende øyeblikk innimellom alle de tullete hendelsene. Rum Doodle og North Doodle er besteget og jeg har fullført Dewey’s lesemaraton – dog med seks timer som forsvant i søvn. 18 lesetimer på ett døgn tenker jeg er godkjent.


Closing Survey! 

1. Which hour was most daunting for you?
Time 11. Da var det begynt å bli sent her i Norge og jeg var trøtt. Hadde håpet på å holde ut i 12 timer før jeg måtte sove litt, men det gikk ikke.
2. Could you list a few high-interest books that you think could keep a reader engaged for next year?
Min plan var å lese Harry Potter dersom all leselyst forsvant, men det gjorde den heldigvis aldri. Alan Bradley sine bøker om Flavia de Luce er veldig engasjerende og jeg tror nok at Jane Gardam sine bøker om Old Filth, konen og naboen ville vært det hadde jeg kommet meg til dem. Old Filth var en favoritt da jeg leste den for første gang.
3. Do you have any suggestions for how to improve the Read-a-thon next season?
Ikke egentlig, dette har vært kjempegøy. Man velger selv i hvor stor grad man vil prioritere lesing, blogging, deltagelse i utfordringer, oppdateringer på sosiale medier osv.. Ingen regler i forhold til hvor mange timer man deltar og om man tar pauser for å sove eller for å gjøre andre ting. Det betyr at man kan gjøre det man vil utav lesemaraton og det er genialt.
4. What do you think worked really well in this year’s Read-a-thon?
Det meste!
5. How many books did you read?
Jeg leste fire romaner og en novelle på litt over 50 sider. Regner det som fem bøker.
6. What were the names of the books you read?
Georges Simenon – Maigret is Afraid
Mikhail Bulgakov – Diaboliad
Iain Banks – The Wasp Factory
Han Kang – Human Acts
W. E. Bowman – The Ascent of Rum Doodle
7. Which book did you enjoy most?
Enjoy er kanskje feil ord, men den beste boken jeg har lest dette døgnet er uten tvil Human Acts. Wasp og Doodle scorer på humor, spesielt Doodle.
8. Which did you enjoy least?
Maigret var ikke så genial som jeg hadde håpet. Tenkte kanskje jeg hadde funnet meg en ny krimserie, men krim er helt tydelig ikke min sjanger. Får holde meg til Flavia.
9. How likely are you to participate in the Read-a-thon again? What role would you be likely to take next time?
Ja! Regner med jeg blir med som deltaker neste gang også, men det hadde vært artig å arrangere et nytt lesemaraton for norske lesere.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

21 svar til Dewey’s readathon

  1. Fjellgata 49 sier:

    Lykke til! Denne helga har eg lesehelg så driv no å vekslar mellom fire ulike bøker. Digg å ha tid til å nyte og drikke litt te!

    Lik

    • labbensblog sier:

      Takk for det! Hvilke fire bøker veksler du mellom? Tenker jeg kommer til å veksle mellom en del ulike bøker i dag jeg også, må ha litt variasjon når man skal lese mye på kort tid.

      Lik

  2. Hi, have a great Readathon, from Martine and Mirinda in Manchester x

    Lik

  3. Åh, dette ser så kjekt ut! Hadde planer om å være med denne gangen siden jeg ikke har deltatt på noe slikt selv, men jeg rekker det ikke likevel. Ser dog frem til å følge med på deg og de andre norske som måtte delta, jeg hiver med meg neste gang. Lykke til, Ann Helen 🙂

    P,s. Så fin lesekrok du har! 🙂

    Lik

    • labbensblog sier:

      Kjedelig at du ikke rekker det, håper du blir med neste gang! Det er veldig artig, spesielt siden det er så mange deltakere med fra ulike land. Samt får man lest ganske mye på de timene man deltar. Jeg går som regel for mange tynne bøker for å få variasjon, men noen velger å lese en tykk bok f.eks.

      Tusen takk 😀

      Lik

  4. Elida sier:

    Nå er eg i gang. Har akkurat skrevet eit innlegg om min deltakelse, og høyrer ei bok nå medan eg oppdaterer meg. Eg begynner meg Mesterdetektiven Blomkvist etterpå 🙂

    Skikkelig fin lesekrok du har! Så misunnelig, og den stolen med krakk ser heilt magisk ut ❤

    Lik

    • labbensblog sier:

      Yay, bra du kom deg i gang! 🙂

      Stolen er veldig behagelig, men jeg har en hund som alltid skal ligge på fanget mitt under teppe og det gjør at det blir litt trangt (men koselig). Tenker jeg kommer til å flytte litt på meg i løpet av døgnet: bytter mellom å sitte på terrassen (hvis ikke det blir for kaldt, er fint ute, men overskyet), i stolen, i sofaen og å ligge i sengen (bare jeg ikke sovner der).

      Hvordan går det med lesingen så langt. Jeg har lest en novelle på 50 sider samt 120 sider av en bok på ca. 170 sider. Pønsker på om jeg skal fortsette med The Wasp Factory eller flere noveller når jeg er ferdig med Maigret.

      Lik

  5. Elida sier:

    Fem bøker er veldig bra! Human Acts må eg straks gå i gang med, den står i bokhylla 🙂 Det hadde vore veldig kjekt å fått i gang eit norsk lesemaraton igjen. God søndag til deg!

    Lik

    • labbensblog sier:

      Kan absolutt anbefale Human Acts!

      Kanskje jeg skal prøve å få til ett i sommer. Det avhenger av at flere vil være med å planlegge det slik som forrige gang, samt at det er litt interesse for det. Jeg kan skrive et innlegg om det bare for å se om folk blir engasjert eller ikke. Sommeren er en fin tid å gjøre slikt på, da er det ofte flere som kan – med mindre alle er på ferie.

      Lik

  6. Haruhi sier:

    Jeg henger meg med hvis du lager et nytt norsk (så fremt babyens far har fri).

    Ellers, spennende å lese dine tanker om Wasp. Likte den jo ikke like godt nå som den gang da jeg heller.. Syntes slutten var litt tam og skuffende. Men er fremdeles fascinert og sjarmert (!) over universet, og kontrastene. Banks har en enorm fantasi, – så gjenstår det å se om den fantasien sjarmerer meg like mye nå som den gjorde for fem år siden.

    Er Human Acts, den som heter Levende og Døde på norsk? Orker ikke å google. I så fall har jeg allerede tenkt å lese den, og ble ekstra gira nå.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg kan sjekke om det er interesse for det, og hvis det er og noen vil bidra med planleggingen kan jeg få til et norsk lesemaraton f.eks. i sommer.

      Det som er både artig og rart med å skrive på denne måten er at man skriver ned umiddelbare tanker mens man leser. Når jeg skriver omtaler har jeg hatt tid til å tenke meg om, jeg vet alt som skjer og har dannet meg et helhetsinntrykk. Det har jeg ikke gjort når jeg har skrevet dette innlegget. Dermed blir noe kanskje litt rart og potensielt lite gjennomtenkt, men det var gøy å gjøre det på denne måten også.

      Jeg likte The Wasp Factory ganske godt. Synes noen av dyredrepingskapitlene ble litt kjedelige, men ellers var den ganske fengende. Hadde kanskje forventet noe mer dybde, men er absolutt ikke skremt vekk fra å lese flere av Banks. Han skriver godt, har en vill fantasi og har en type humor jeg kan like.

      Ja, det er den som heter Levende og Døde. Silje ga den fem stjerner og jeg føler egentlig jeg burde gjort det også. Det var kun ett kort kapittel jeg ikke likte, ellers var hele boken utrolig god. Det skal litt til å påvirke meg på den måten. Blir lettere påvirket av tv/film ofte, enn av bøker. Blir spennende å høre hva du tenker om den.

      Lik

      • Haruhi sier:

        Ja, jeg noterte meg den pga. Silje. Nå gleder jeg meg litt ekstra. Står i venteliste på den norske utgaven på biblo, men mulig jeg blir utålmodig og går for engelsk i stedet (den er vel skrevet på…eh..koreansk?). Jeg blir også mye lettere emosjonelt påvirket av tv enn bøker, – først nå de siste årene jeg i det hele tatt har begynt å (sporadisk) gråte av bøker, kanskje aller mest det siste halvåret.

        Wasp bærer nok litt preg av å være hans første. Men jeg frykter at Banks kanskje var mer min greie for ca fem år siden, enn han er nå – men gir ikke opp enda. Underholdende er det jo uansett. Skal snart få lest en til av ham, men usikker på hvilken..

        Liker litt stream of consciousness jeg, burde gjøre det oftere selv. Ofte roter/glemmer/redigerer jeg bort det opprinnelige inntrykket mitt når blogger…Har lenge tenkt at jeg burde ha en eviglang kladd (eller en notatbok) med spontane tanker, men har aldri kommet så langt. (Er. Så. Lat).

        Lik

        • labbensblog sier:

          Den er nok skrevet på koreansk ja. Mener å huske at oversetteren skrev litt om utfordringene med å oversette fra koreansk, men jeg husker ikke nøyaktig hva hun kommenterte. Noe med setninger med flere betydninger eller noe. Hvor lang er ventelisten? Kindle er alltid et godt alternativ hvis den er altfor lang. Den engelske papirversjonen var for øvrig både fin og god å holde i.

          Jeg har både lyst til å lese Crow og science fiction av Banks, så jeg tror neppe jeg er ferdig med ham. Men først blir det kinesisk science fiction og Becky Chambers tror jeg. Ursula le Guin skulle jeg også lese. Tror sci/fi må opp en del hakk på prioriteringslisten.

          Har hatt samme tanken selv, men de bøkene som er gode nok til å skrive ned masse tanker om pauser jeg sjelden lenge nok til å skrive ned masse spontane tanker og resten har jeg neppe såå mye å skrive om. Eller, egentlig er jeg bare for lat jeg også. Men unnskyldninger er fint.

          Lik

          • Haruhi sier:

            Beregnet ventetid 48 dager…men plutselig går det jo fortere. Jeg prøver å kutte ned på pengebruken, så må forsøke å holde meg til biblo. Blir jeg utålmodig går jeg nok for e-bok, har nesten helt sluttet å kjøpe papirbøker (leiligheten blir ikke større med årene…). Hadde egentlig tenkt lyd, men Silje nevnte noe om at det kunne være en utfordring med de koreanske navnene i lydformat, og det syns jeg høres realistisk ut.

            Sci-fi! Jeg har hatt sci-fi-mål tusen ganger, uten å virkelig komme i gang. I år koser jeg med mer med sci-fi en på leeenge. Moralen er at det hjelper å IKKE ha mål. Leser du Le Guin henger jeg meg med! (Og Banks, ofc).

            Lik

  7. siljesols sier:

    Veldig interessant å lese innlegget ditt og er glad du likte Human Acts. Jeg har ikke kommet meg til å skrive om den enda, men har påbegynt et innlegg. Jeg likte veldig godt det kapittelet sett fra liket sitt perspektiv også, det var da jeg skjønte at dette var en annerledes bok som jeg kom til å like. Slet også med å finne en bok etterpå, men endte faktisk opp med å gi boken jeg leste etterpå fem stjerner også, og jeg som knapt ga en eneste femmer i hele fjor.

    Det høres veldig spennende og artig ut å være med på dette, men er usikker på om det passer for meg, jeg trenger nok litt mer pause i lesingen. Hvis det blir noe av i sommer og jeg på en eller annen måte kan få det til å klaffe med familieliv, så blir jeg med. Er alltids åpen for å prøve;-)

    Jeg skulle begynne på Wasp som neste lydbok, men så dukket det opp et tilbud om 30-dagers Storytel bakpå melkekartongen i sommer og jeg har prioritert det. Eller det vil si, at jeg har ikke klart å høre en eneste lydbok så langt, så det ser dårlig ut for meg og Storytel. 200 kr i mnd for ingen bøker hørt er en dårlig deal.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg er så glad for at du skriver om den. Ideelt sett skulle jeg skrevet en skikkelig omtale jeg også, men denne gangen tror jeg det blir med mine umiddelbare tanker, samt noen få, korte ettertanker. Jeg vil at andre skal kunne lese noe mer helhetlig om boken slik at de i større grad kan skjønne hva det går i og hvorfor de må lese den, men jeg er tydeligvis for lat til å forsøke meg på det. Dermed er det strålende at du fikser den biffen.

      Btw, hvilken bok leste du etterpå? Burde ha sett det på Goodreads, men jeg kan ikke huske. Fem stjerner er alltid verdt å vite om.

      Storytel virker som et genialt konsept, men ikke i praksis hvis man ikke bruker det selvsagt. Hvorfor har du ikke hørt lydbøker etter at du begynte å bruke den?

      Lik

      • siljesols sier:

        Jeg leste Wassmo sin Huset med den blinde glassveranda. Jeg likte den nok ikke like godt som Levende og døde, men veldig veldig godt, og så er det to veldig forskjellige bøker, så rart å sammenligne. Den er en av de norske på 1001-listen.

        Ang. Storytel så begynte jeg på en krim som jeg har hatt lyst å lese lenge, men likte ikke oppleseren noe særlig, og kom liksom ikke inn i den, Og så fikk jeg tips fra en venninne om en podcast, The Big Five, der kjente norske personer tar personlighetstest og så går de gjennom den i programmet, og da frister det så mye mer enn lydboken. Har begynt på en annen og kortere bok, så håper jeg at jeg klarer å fullføre en bok ihvertfall. Har ikke planer å gi opp Storytel helt enda, men tror jeg skal høre på noen av de lydbøkene jeg har kjøpt og samlet opp først.

        Lik

Legg igjen en kommentar

