Månedsoppsummering – februar

TI BØKER!!! På den korteste måneden i året. Jeg vet ikke helt hvordan det gikk seg til. Eller, jeg gjør forsåvidt det. Jeg tilbragte en helg pluss to feriedager på hytten, der ble det lest masse. I tillegg var jeg syk forrige uke og fikk ikke gjort så mye annet enn å lese og å sove.

Februarbøkene
Christophe Galfard – The Universe in Your Hand
Colin Dexter – Last Seen Wearing
Heinrich Böll – The Silent Angel
Cynan Jones – Cove
Kent Haruf – Our Souls at Night
Tom Reiss – The Black Count
Jess Kidd – Himself
Miles Jupp – Fibber in the Heat
Lauren Graham – Talking as Fast as I Can
J.K. Rowling – Harry Potter and the Order of the Phoenix

Variasjon

  • Tre eller fire non-fiction (to hardcore, to soft), en krim, en kort roman/lang novelle, tre romaner, en HP.
  • Seks papirbøker, to kindlebøker og to lydbøker.
  • Syv menn, tre kvinner.
  • Fire briter, tre amerikanere, en ire, en franskmann og en tysker (man kan absolutt kalle det variasjon, men spesielt eksotisk er det kanskje ikke)
  • Tre fantastiske bøker (Galfard, Kidd, Rowling), fire meget gode bøker (Jupp, Reiss, Haruf, Jones), to «interessante men ikke i toppsjiktet» bøker (Böll, Dexter) og en skuffende bok (Graham).

Om bøkene
Først og fremst: Jess Kidd!!! Jeg elsker Jess Kidd. Hun føyer seg inn i en rekke med irer som virkelig sjarmerer med sine underlige karakterer, særegenheter og evner til å lage en atmosfære i bøkene som suger deg inn (gjelder Niall Williams, Joseph O’Neill, Donal Ryan, og Sara Baume for å nevne noen). En ufattelig imponerende debut fra en forfatter jeg gleder meg til å lese mer av. Også må jeg skryte av Galfard som har skrevet en utrolig engasjerende og lærerik bok om universet. Den havnet på gjenlesningslisten det øyeblikket jeg var ferdig med den.

Februar 2017 var også måneden hvor jeg endelig lærte at det går an å høre lydbøker uten å få store konsentrasjonsproblemer. Trikset er å velge riktig bok, det lærte jeg av Elisabeth. Miles Jupp er en britisk komiker jeg har vært fan av lenge og selv om jeg fremdeles ikke er sikker på om boken er non-fiction eller delvis oppdiktet/overdrevet basert på sanne hendelser var det en helt strålende bok å begynne min lydbokhobby med. Jeg planlegger å skrive et eget innlegg om opplevelsen, men for de som liker britisk humor, sportsentusiasme av en underlig sort, frustrasjoner og løse mager i India er dette riktig bok. Jeg lover å selge den bedre i eget innlegg. Jeg hørte Lauren Graham sin nyeste bok etter Jupp, men det ble for masete for meg. Lorelai Gilmore er en genial karakter, men jeg innser at skuespillerens liv ikke nødvendigvis er like interessant som karakterens liv. Delvis monoton brite med tørr humor er mer min greie enn snakkesalig amerikansk skuespiller som innimellom synger og som bruker en rar og kunstig skuespillerstemme litt for ofte.

Kent Haruf sin bok var for øvrig nydelig, det må nevnes. Kjærlighet mellom to eldre mennesker som begge har mistet sine partnere. Rørende uten å være sentimental.

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor jeg har gitt noen av HP-bøkene fire stjerner på Goodreads tidligere. Alle er så klart femmere. Jeg tror det må ha vært for å skille mellom dem, for jeg har såklart favoritter. Men selv om jeg synes Half-Blood Prince er bedre enn Order of the Phoenix for eksempel brukte jeg likevel kun en og en halv dag på å lese Order, som er den tykkeste boken med sine 750 sider. Jeg vet ikke hvilken annen bok av den størrelsen jeg kunne lest på så kort tid. Det er virkelig umulig å legge dem fra seg når man først har begynt på dem. Får se hvor lenge jeg klarer å utsette Half-Blood Prince. Målet er å kun lese HP når jeg ikke får konsentrert meg om andre bøker, men akkurat nå har jeg utrolig lyst til å lese videre.

Anti-OTS
Jeg bestilte ingen nye bøker fra Bookdepository i januar og bestemte derfor å belønne meg selv med å bestille bøker derfra denne måneden. Første boken landet i postkassen i dag og jeg venter fremdeles i spenning på fire andre bøker, samt på en tysk bok jeg trodde jeg bestilte på engelsk. Tenkte på å sende den tilbake, men det koster sikkert like mye som boken, så da får jeg heller lære meg tysk. Tilbake til Duolingo. Bestilte fire bøker fra Booker eligible-listen (The Horseman av Tim Pears, The Stolen Child av Lisa Carey, Darke av Rick Gekoski og Little Nothing av Marisa Silver). I tillegg kjøpte jeg Dictionary of Khazars fordi den virket så unik og spennende og den tidligere nevnte tyske boken var Barrow’s Boys av Fergus Fleming. Den må nok bestilles på nytt på riktig språk. Det kan se ut til at det blir litt færre OTS i mars, men noen skal det bli.

Lesemål
Jeg har en følelse av at jeg har fått en drøss med kryss denne måneden. Jeg har hatt et mål om å lese Dexter (ett kryss) og boken jeg leste av ham er samtidig både OTS og på Guardian-listen (to kryss). Flere av de andre bøkene må også ha gitt kryss. Vi får se:

15/65 bøker lest i 2017 (fem bøker foran planen!!)
1/12 Back to the classics challenge (en hver måned duger, skrev jeg sist måned. Deretter lot jeg være å lese en denne måneden. Skjerpings)
0/2 Dickens (har ti måneder igjen..)
0/3 norske klassikere (ditto)
0/7 bookernominerte (her skjer det ingenting før i slutten av juli – men jeg har lest to bøker som potensielt kan bli nominert til Booker)
0/4 Internasjonale bookernominerte (her skjer det ingenting før i midten av mars)
2/10 The Guardian 1000 books (tror fremdeles jeg skal klare flere enn ti her)
1/5 Zweig, de Bernieres, McCarthy, Wodehouse, Dexter (kryss for Dexter, gikk dårlig med McCarthy)
0/1 Jane Eyre (kommer..)
4/10 non-fiction (hah! Enkleste målet noensinne..)
2/10 Heddas bokhylleutfordring (Jeg har strengt tatt ikke fullført boken jeg sa jeg skulle lese denne måneden, men jeg har lest to andre bøker som oppfyller kriteriene og har skrevet om dem begge.. riktignok i en samleomtale, men det teller!)
8/30 off the shelf (finnes visst mye bra i hyllene mine, skjønner ikke hvorfor jeg har sett så sjelden i dem før)
1/2 biolesesirkel (blir jeg med i neste runde også har jeg klart dette målet før vi er ferdig med april. Ny rekord?)

Dette innlegget ble publisert i Månedsstatistikk. Bokmerk permalenken.

27 svar til Månedsoppsummering – februar

  1. Haruhi sier:

    Skjønner godt at du snakket så varmt om oppsummeringer når du satt og ruget på dette. Imponert! Syns du ligger veldig godt an kryssmessig også, nesten skremmende (, noe av det deiligste med å ha bookermål er at man slipper å tenke på dem før til sommers (ignorere den internasjonale i år også)).

    Og, yey, lydbøker! Knakk jo koden selv for et par år tilbake, for meg var det krim som måtte til. Nå kan jeg høre alt mulig rart i lydform (så lenge det er godt lest). Syns du burde benytte anledningen til å forsøke deg på HP i lydform… Jeg hadde også i utgangspunktet gitt noen HPer fire stjerner for å utheve forskjellene, men gjorde det ikke når jeg leste på nytt i fjor (med unntak av #1), det er jo bare tullete. Tok forøvrig meg selv i å gi fire stjerner når jeg mente fem seneste for en ukes tid siden, bare fordi jeg ikke ville fremstå som, eh, gladkristen (#ammetåke #afasi). Vansklig med disse stjernene. Ellers burde du (tror jeg) forsøke deg på You’re Never Weird on the Internet (Almost) – Felica Day eller Furiously Happy – Jenny Lawson i lydformat. Begge faller i kategorien humormemoarer, som tar opp tunge ting uten å miste gnisten, dog, amerikanske begge to, så litt usikker på hvor godt de treffer.

    PS: Rakk akkurat å lese ferdig greven før månedsskiftet

    PPS: Jeg var sikker på at Jess Kidd var en mann. Sånn, i samme kategori som at jeg syntes Haruf var så eksotisk og forlokkende.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg har en følelse av at noen mål kommer til å bli ignorert altfor lenge og dermed ikke bli noe av. Tre norske, Dickens og Jane Eyre helt spesifikt. Men jeg skal prøve. Ellers føler jeg at jeg ligger greit an ja. Non-fiction og OTS skal jeg gruse.

      Glemte å ha et eget mål om å lese bøker som kan bli nominert til Booker, men har begynt nå. Kommer ikke til å rekke å lese noe til internasjonal Booker før langlisten, men før langlisten til vanlig Booker skal jeg få lest en del. Jeg skal prøve å lese så mye som mulig fra internasjonal og å være så entusiastisk at det smitter over på deg.

      Jeg har faktisk hørt den første HP-boken i lyd lest av Stephen Fry, men det er veldig lenge siden. Da bodde jeg fremdeles hjemme med mamma, så jeg må ha vært yngre enn 18. Jeg er fremdeles usikker på om krim funker for meg siden jeg leser så lite av det, men jeg tror true crime kan være noe å begynne med. Har du for øvrig noen anbefalinger på gode lydbøker (utover humor)? Litt usikker på hva jeg skal begynne med nå, den jeg hører på for øyeblikket funker ikke. Felicia Day kjenner jeg kun til fra Supernatural, men hun var utrolig kul der, så ikke umulig at jeg prøver meg. Selv om jeg generelt foretrekker britisk humor liker jeg jo amerikansk humor også i en del tilfeller. Jenny Lawson vet jeg ikke hvem er en gang, I shall google!

      Jeg har følt meg fristet til å gi flere stjerner noen ganger, hvis noen har anbefalt en bok veldig varmt og jeg bare likte den sånn passe. Men jeg kan ikke huske å faktisk ha gjort det. Motsatt enn ditt eksempel, men likevel.. hørt begrepet gladkristen før, men litt usikker på hva det egentlig betyr. Kristen light eller kristen og høylydt, stolt og skal proklamere det for verden?

      PS: grattis med fullført greve.
      PPS: Jeg trodde også det. Hovedpersonen i boken er en mann, så jeg føler jeg er unnskyldt. Og du også.

      Lik

      • Haruhi sier:

        Hm, lydanbefalinger. I fjor hørte jeg jo nesten bare HP…

        Jeg hørte nettopp The Age of Innocence på lydbok (lest av David Horovitch), den var veldig god, og veldig godt innlest. Dog kanskje ikke et nybegynnerprosjekt, litt usikker. Også er jo A Tale of Two Cities (lest av Anton Lesser) HELT fantastisk i lydformat, den syns jeg du burde forsøke deg på i løpet av året, da fisker du jo dickenskryss i samme slengen, og den er jo kort (til Dickens og være), men du bør kanskje vende deg litt til å høre før du begir det ut på den. Ellers er Neil Gaiman flink til å lese inn sine egne bøker, og hvis du blir desperat nok til å ty til krim er Tana French den beste (lyd)krimforfatteren i verden. Vet også at mange er fan av P.C. Grant serien (Rivers of London ++) i lydformat (selv syns jeg innleseren pustet for mye, men jeg er veldig glad i bøkene), det er jo en blanding av krim og urban fantasy + veldig britisk og veldig underholdende, tipper det kan være noe for deg.

        Jeg har faktisk slengt på en ekstra stjerne for å ikke skuffe noen som har anbefallt et par ganger, blir helt flau av og tenke på det. Har som regel gått tilbake dagen etterpå og fjernet. Går i det hele tatt mye frem og tilbake, spesielt mellom fire og fem stjerner. Er lissom litt usikker på hvor høyt jeg må elske for å gi fem, – skalaen er jo til for å brukes, men noen ganger tenker jeg «elsker jeg denne like høyt som jeg elsket Lila?» og da er jo svaret ALLTID nei, også fjerner jeg en stjerne…

        Jeg utsetter alltid noen mål til sist, fordi jeg tror de er enkle – i år tipper jeg det blir Cormac McCarthy for alle penga i desember.

        Lik

        • labbensblog sier:

          A Tale of Two Cities er et genialt forslag. Den tror jeg det blir. Satser på at jeg klarer å henge med selv om jeg ikke har hørt klassikere enda. Må komme meg gjennom den en eller annen gang og har en følelse av at det vil gå bedre i lydformat. Nei Gaiman er også et godt forslag, har lenge tenkt at jeg skal lese mer av ham. Begynte nettopp på Little Lord Fauntleroy, mest fordi den var kort og jeg fant den i mitt bibliotek på audible, uten at jeg kan huske å ha kjøpt den. Også liker jeg Francis Hodgson Burnett.

          Rivers of London begynte jeg på en gang og likte den veldig godt. Problemet var bare at jeg var inni en dårlig leseperiode og den ble derfor liggende delvis lest. Definitivt noe for meg, så jeg kommer til å finne den frem igjen. Tror det blir i papir siden jeg har den første.

          Stjerner er ikke enkelt, spesielt ikke fire og fem. For min del er eneste forskjellen på de det subjektive. Som regel like gode, rent objektivt, men femmerne bare liker jeg noen hakk bedre, uten at jeg kan forklare hvorfor alltid. Treerne er enklere, det er bøker som forsåvidt er gode, men som jeg ikke ser for meg at kommer til å bli gjenlest noensinne. Toere har vesentlige mangler. Enere fullfører jeg ikke, så det gir jeg aldri.

          Du er smartere enn meg, jeg utsetter de vanskelige målene. Neppe en god ide. Tipper det blir en kamp for å fullføre tre norske klassikere, samt en tykk Dickens i desember.

          Lik

          • Haruhi sier:

            Ja, Two Cities er egentlig ganske lett – bare man kommer seg gjennom type den første timen (ca), så glir det unna. Den har vel fått en del kritikk for å bare være en underholdningsroman type, men jeg elsker den jo. Ellers tror jeg, etter å ha tenkt meg om, at P. C. Grant i lyd er det beste tipset mitt til deg (selv om jeg altså ikke liker dem selv), les den først og hør resten? Fine øvingslydbøker. Har ikke hørt om noen andre som reagerer på pustinga til innleseren heller.

            Jeg pleier som oftest å stå igjen med OTS på slutten av året, men ligger jo ganske godt ann foreløpig (bortsett fra at jeg ikke føler at jeg vil lese noe mer av det som står i hyllene min nå, har så mye….kjedelig/ har så få bøker).

            Jeg fullfører noen ganger enere, – tror jeg bruker å si at skalaen er slik:

            Fem = Hell yeah!
            Fire = Hm!
            Tre = Hm
            To = Meh
            En = Blæh

            Treer er helt OK bøker, toere er kjedelige / har vesentlige mangler, fire er veldig gode og fem er fantastiske. Har lett for å putte tre på alt, men øver meg på å la være. I år har jeg lest sykt mange gode bøker foreløpig, fire og fem over hele linja.

            Ang. norske klassikere, kanskje vi kan finnen noe å samlese? Litt avhengig av hva du har/ikke har lest. Helst ikke Hamsun 😉

            Lik

            • labbensblog sier:

              Da får jeg finne frem Rivers of London igjen, slik at jeg får lest den og kan begynne på lyd. Tenker jeg fullfører Fauntleroy og så begynner på Tale. Deretter blir det enten Gaiman eller P.C. Grant. Også har jeg lyst til å høre en komikerbio til (We Need to Talk About Kevin Bridges).

              Hmm, vanskelig med OTS når hyllen ikke frister. Kjøpe masse bøker i år og så satse hardt på OTS i 2018? 😉 Høres litt ut som om du ikke har behov for å satse på OTS i år.

              Imponerende at du fullfører enere. Jeg orker ikke, så de blir bare stående i bokhyllen helt til jeg har gjennomgang for å kvitte meg med bøker og innser at de aldri vil bli ferdiglest. Jeg blir ofte skeptisk til min egen vurderingsevne når jeg kun leser firere og femmere, men tingen er, det er jo det som burde være målet. I utgangspunktet tenker jeg at man er flink til å velge ut bøker når man kun leser gode bøker. Jeg har lest noen treere i år og hørt en toer, ellers har det vært mye veldig bra.

              Det bør i utgangspunktet være enkelt å samlese norske bøker med meg, for jeg har ikke lest noe som helst. Vi må bare finne noe jeg klarer å komme meg gjennom. Noen norske du har spesielt lyst til å lese for øyeblikket?

              Lik

              • Haruhi sier:

                Høres ut som en god lydplan!

                Og, eh, ja, jeg er jo sånn egentlig en av de få bokbloggerene som ikke sårt trenger OTS-mål. Vi har satt samme mengde på våre OTS mål, men for meg blir det 30/77 og for deg blir det 30/455+… Ikke kan jeg storshoppe heller, for da går jo mål #1 i dass (Lese Alt Jeg Kjøper). Herregud så kjedelig jeg er.

                Ja, det er jo egentlig helt sant. Bare et tegn på godt utviklet boksmak og innebygd kompass hvis det blir mye fire/fem. Selv om jeg bestandig føler meg litt gladkristen (betydningen er: sett lyset/ pinsevenn/ Jesus elsker meg/ plagsomt overlykkelig og misjonerende) når jeg gir mange høye ratinger på rad. Ga nettopp to femmere på rappen, det føltes surrealistisk. Tror dog jeg kommer til å ta bort den ene etter litt refleksjon. Kanskje. Må jobbe litt med meg selv og disse stjernene.

                Jeg holder jo på med Hellemyrsfolket, men der har jeg jo forsprang på to bøker, så det blir kanskje litt rart. Ellers vet jeg ikke helt. Har ikke så mye i hyllene. Noe av Undset? Har jo lest de mest opplaget allerede da (Jenny og Kristin Lavransdatter). Har Våren stående i hylla. Og vil på sikt lese alt av henne. Er egentlig veldig glad i norske klassikere, spesielt disse damene (Undset/ Skram/ Sandel).

                Lik

                • labbensblog sier:

                  Haha du har virkelig gjort det vanskelig for deg selv. For 2018 foreslår jeg å skippe enten OTS-målet eller målet om å lese alle bøker du kjøper.

                  Hvilke har du gitt fem stjerner på rappen?? Måtte inn på Goodreads å sjekke, men fant det ikke. Nysgjerrig. Jeg har ikke gitt to femmere på rappen så langt i år. Måtte telle og fant ut at jeg har gitt 9 av 15 bøker enten fire eller fem stjerner.

                  Jeg begynte så vidt på Hellemyrsfolket, men synes det var veldig rart å lese fra egen by og på egen dialekt (samt strilamål). Skulle tro jeg synes det var veldig gøy, men det funket ikke akkurat da i hvert fall. Kristin Lavransdatter har jeg lyst til å lese, men den har du jo lest. Av norske klassikere tror jeg at jeg kun har lest Bjørneboe. Hva med Torborg Nedreaas? Virker som om hun har en del interessante bøker.

                  Likt av 1 person

                  • Haruhi sier:

                    Ja, jeg har gjort det litt vanskelig for meg selv, overmot etc. Målet er å komme i tilnærmet null, slik at jeg ikke på sikt bare kjøper alt jeg leser. Miljøvennlig og minimalistisk og veldig lite bokbloggete. Kommer jo realistisk sett aldri til å få lest ALT jeg har, men kanskje 80%? Har forøvrig fått et nytt utløp for kjøpetrangen i form av min datter, hun er nå 5 mnd gammel men eier allerede et ganske bra bibliotek. I 2018 tenker jeg at jeg dropper OTS, eller setter den på type 10.

                    Og, det var vist ikke helt på rappen allikevel, men både Strange & Norrell og The Age of Innocence fikk fem. Jeg har gitt 8 av 15 fire eller fem selv ser jeg.

                    Ja, Nedreaas! Har ikke lest noe av henne, og hun høres spennende ut. Kristin Lavransdatter er en av mine all-time favoritter forøvrig. Dog ikke 100% sikker på hva du ville ha syntes.

                    Lik

                    • labbensblog sier:

                      Da var det bare å finne en bok av Nedreaas, så får jeg faktisk fullført en norsk klassiker i det minste. Hvordan får man tak i norske bøker? Old school, gå til butikken? Regner med det er mulig å få norske bøker inn på Kindle nå, men aner ikke gjennom hvilke nettbutikker. Har virkelig ikke peiling på norsk.

                      Lik

                    • Haruhi sier:

                      Biblioteket 😉

                      Lik

  2. Liker at HP er en egen kategori bøker:-) Jeg har alle klar på lyd, og gleder meg til jeg kan begynne å lese dem for eldstedatteren. Imponerende måned som inneholder både kvantitet og kvalitet!

    Det har løsnet litt for meg med lydbøker også nå, og det er stand-up-memoarer og krim som må til, og kanskje også true crime. Krim funker foreløpig best. Å høre litt på lydbok på ettermiddagen mens barna ser på barne-tv er jo kjempedeilig, og mer behagelig enn å lese selv (i hvert fall hvis det er Blodmeridianen man har som lektyre til ettermiddagskaffen). Jeg har til og med funnet på å trene til krimmen, og husarbeid blir plutselig litt spennende. Lurte på å prøve meg på noen korte klassikere etter hvert, men tror jeg må ta noen krimbøker til først. Veldig kjekt at vi er flere i samme situasjon så vi kan gi hverandre tips, Lauren Graham strykes herved fra ønskelisten.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Hehe visste ikke helt hvordan jeg skulle kategorisere HP. De første er kanskje barnebøker, men de siste er ikke det. Kunne kalt alt for ungdomsbøker, men jeg føler de er i en egen liga og dermed kan være en egen kategori.

      Imponerende hvor mye du får gjort når du hører lydbøker. Jeg får stort sett sittet på bussen eller puslet samtidig, ikke så mye annet foreløpig. Eller, jeg støvsugde en gang. Tror jeg må begynne å gjøre mer husarbeid for å få hørt mer lydbok hjemme. Men den jeg hører nå funker ikke helt. Den er god, men den består av anektoder og er ikke en sammenhengende fortelling. Det funker ikke like bra for meg i lydbokform. Har du tips til bra true crime, eller til noe du har sett og fått lyst til å høre som du ikke har begynt på?

      Lik

  3. Bøyer meg i støvet over 10 bøker i februar! Det er godt jobba, uavhengig av sykdom og hyttebesøk, spør du meg 🙂 Her var det mange nye titler og forfattere for meg, men noterer meg Jess Kidd.

    Jeg har også vært litt nysgjerrig på Lauren Graham sin nyeste bok, men ser at den har fått litt blandet mottagelse hos flere. Ikke noe jeg kommer til å prioritere med det første tror jeg.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg håper flere leser Jess Kidd. Kan ikke forestille meg annet enn at mange vil like den boken. Men jeg har tatt feil før (f.eks med The Secret History av Donna Tartt).

      Hvis du er interessert i teater/tv-produksjon og veien til å bli skuespiller kan det være du liker boken til Graham. Hvis ikke ville jeg styrt unna. Jeg trodde kanskje det ville være mer interessant enn det det viste seg å være.

      Lik

  4. Mari sier:

    Anti-OTS! Det er jo helt fantastisk! Bøker som belønning er det beste konseptet i verden.

    Synes også det er veldig imponerende med ti bøker i februar. Virker som om måloppnåelsen er bra også. Vi leser ganske forskjellig: det er mange forfattere her jeg aldri har hørt om engang. Må kanskje sjekke ut noen av dem 🙂

    Lik

    • labbensblog sier:

      Når det blir mye OTS må det bli litt anti-OTS også. Trenger balanse i livet 😉 Eller dårlige unnskyldninger for å kjøpe bøker.

      Det er morsomt, fordi jeg har tenkt at Haruhi er en av de bloggerne jeg har mest til felles med når det gjelder boksmak og jeg har tenkt at hun er en av de bloggerne du har mest til felles med også. Vi leser tydeligvis i hver vår ende av Haruhis litterære preferanser. Jeg skal i hvert fall lese Krakauer i april. Får se om jeg våger meg på Flannery O’Connor en gang også, har inntrykk av at hun skriver helt fantastisk godt.

      Likt av 1 person

  5. labbensblog sier:

    Ånei.. Jaja, den nyeste ansatte i seksjonen min jobbet ved Biblioteket i et par tiår før han begynte i arkivet, så han kan sikkert bestille det jeg trenger. Hvilken bok går vi for?

    Lik

  6. elbakken sier:

    Imponerende liste, og ikke mindre imponerende av at jeg ikke en gang har hørt om mange av forfatterne der. Alltid spennende å få tips om nye navn – selv om jeg egentlig burde konsentrere meg om min egen OTS-liste. Målet er 40 og etter februar har jeg lest …2. Fantastisk! (Sa hun sarkastisk.) Særlig siden jeg i løpet av inneværende uke kjøpte 38 bøker. Som jeg vil lese NÅ. Men jeg burde i stedet lese bøkene fra de to foregående års bokshoppe-turer og spare årets fangst til 2018 og OTS kryss da.

    For øvrig spennende å lese om at vi er flere som finner veien inn i lydbøkene. Jeg følger med for videre tips. Akkurat nå har jeg havnet på HP-kjøret og er i gang med bok 3.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Åh, jeg er så misunnelig på bokturen deres. Så ut som om dere har hatt det kjempegøy. Kommer det lister over alle kjøpte bøker? Jeg er skikkelig nysgjerrig, men jeg har sett bilder i det minste. Var i England med en venninne for en del år siden, da måtte vi kjøpe en ekstra koffert pga alle bøkene vi hadde kjøpt. I tillegg fikk jeg overvekt på min egen koffert.

      Hehe ikke verdens beste start på OTS kanskje, men har du masse spennende i hyllene går det seg til utover året. Om ikke, så er det ikke første gang en bokblogger lager seg selv litt for spenstige mål 😉 Jeg håper dette blir året jeg for første gang faktisk lykkes med mesteparten av målene mine.

      Jeg er også på HP-kjøret (for n’te gang), men jeg har lest de fem første i papir og går nok ikke over på lyd nå. Tenker neste gang det blir HP skal det bli lyd.

      Lik

      • elbakken sier:

        Jeg er for tiden superstrukturert bokblogger med en publiseringsplan som faktisk virker, så kan allerede nå si at det kommer reisebrev fra turen mandag og liste over alle bøkene onsdag. De ligger klare på forhåndspublisering. Så får vi se hvor lenge strukturen varer.

        Ser også at jeg skrønte sist. Jeg har lest 4 OTS, ikke 2. Men det betyr fremdeles at jeg er på hæla. Og særlig nå når alt jeg vil lese er det jeg akkurat har kjøpt.

        Lik

        • labbensblog sier:

          Haha jeg digger at du er så superstrukturert. Da kan jeg glede meg til mandag og onsdag i den visshet om at det faktisk kommer innlegg, det er ikke bare noe du sier før du har begynt på dem. Les alt du har kjøpt, til du blir midlertidig lei av den bunken. Så kan du lese OTS igjen.

          Lik

  7. Ingalill sier:

    Litt i spammodus her, men det er fordi jeg nettopp nå oppdaget at du levde intenst og produktiv på nytt domene, og jeg ikke har lest noen av disse innleggene før, kun sett snakk om grever og forfatterprosjekter i andres kommentarfelt og har vært så utafor de siste 3-4 ukene at jeg ikke har koblet sammen, forstått og satt streker under svaret.

    Varsko: Jeg har prøvd og høre Tales of Two Cities på lydbok ørten ganger, uten å fullføre. (Haruhi, jeg har ikke glemt hva du lovet). Den er definitvt ikke noe nybegynner prosjekt. Å fullføre i løpet av 2017 blir en av årets største utfordringer.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg er bare overlykkelig for å få interessante kommentarer og ikke faktiske spam-kommentarer. I går kom det for første gang reell spam og det kom en del av det.. i dag har det ikke kommet noe, håper det holder. Hvis ikke må jeg i gang med skikkelig kommentarmoderering og det vil jeg helst slippe.

      Strekene kom til slutt! Og ja, i mars har det stort sett gått i forfatterprosjekter. Jeg har planlagt mye og lest lite. Prøver nå å lese og å blogge om bøker, ikke lage nye lister og prosjekter. Er ekstremt godt fornøyd med å ha valgt ut en forfatter til prosjektet som skriver bøker med gjennomsnitlig antall sider på mellom 200 og 300. Det gjør det enklere å få fremgang. Har lest to bøker av Barnes så langt, har tre igjen i hyllen og har kjøpt fire i tillegg til de tre. Prøver for en gangs skyld å fullføre planene jeg lager. Det gjorde jeg aldri i min tidligere bloggkarriere hehe..

      Tror ikke det blir Dickens på lydbok med det første, jeg er aaaltfor nybegynner for det. Gaiman og Pratchett funker!

      Lik

Legg igjen en kommentar

