Off the Shelf – bokvalg

I forbindelse med Hedda sin OTS-leseutfordring må det velges ut bøker i alle kategoriene hun har laget. Siden planlegging og listelaging nesten er det gøyeste med slike utfordringer begynner jeg med det.

Januar: Les en bok med et blått omslag
Jeg har overraskende få bøker med blå omslag virker det som, men jeg fant en som var veldig blå, nemlig:

16107667_10154723466150801_1998075801_o

Februar: Les en bok som opprinnelig er skrevet på engelsk
Bare for å være vanskelig velger jeg en bok om Tyrkia. Louis de Bernières er en av mine favorittforfattere og jeg har enda ikke lest boken han selv mener er hans beste, som er Birds Without Wings. Den skal jeg kose meg med i februar.

Mars: Les et verk som enten er skrevet eller lagt til perioden mellom 1350 og 1700
Daniel Defoe – Robinson Crusoe. Meg og Silje oppdaget at vi har en del av de samme bøkene i bokhyllen og har derfor lagt planer om å samlese OTS-bøker i år. Vi begynner med Blood Meridian i januar. I mars leser vi Robinson Crusoe i forbindelse med denne leseutfordringen.

April: Les en skandinavisk bok utgitt mellom 1945 og 1990
Jeg leste Under Snøen av Ragnar Hovland før jul og med det kan det nesten virke som om jeg er tom for bøker i denne kategorien. Siden biblioteket mitt er fullt av planker og arbeidsutstyr orker jeg ikke å lete etter en passende bok nå, men det kan jo være det gjemmer seg noe i hyllen. Da jeg laget OTS-liste på listchallenges var det en del norske bøker jeg ikke fikk med da jeg ikke gadd å registrere dem selv. Dersom jeg ikke finner noe velger jeg å utvide kategorien til å være en nordisk bok utgitt mellom 1945 og 1990. Da kan jeg lese Sommerboken av Tove Jansson, som ble utgitt i 1972.

Mai: Les et skuespill eller en diktsamling
Jeg jukser en smule og velger Eugene Onegin av Pushkin. Jeg har hatt lyst til å lese denne romanen i evigheter, men jeg er nervøs for at den er altfor tung. Trenger en unnskyldning for å begynne på den, et lite dytt. Roman i verseform = ett langt dikt. Later jeg som.

Juni og juli: Les en tykk bok du lenge har utsatt å lese
Her er det altfor masse å velge i. Fra klassikerne The Count of Monte Cristo, War and Peace, Les Miserable, The Brothers Karamazov og nesten hva som helst av Dickens, til de nyere Wolf Hall, Mason and Dixon, Pillars of the Earth og Wizard of the Crow. Jeg tror jeg må se det an til sommeren hvilken jeg har mest lyst til å lese. Men det blir nok en av de jeg har nevnt. For øvrig er jeg svært fornøyd med å få to måneder på å lese en av disse, takker Hedda.

August: Les bok nr. 15 i ulestbunken/ulesthyllen
Siden jeg ikke aner hvilken bokhylle jeg skulle begynt å telle i velger jeg å lese nr. 15 fra OTS-listen min på listchallenges. Det er The Enchanted Wanderer av Nikolai Leskov. Russisk eventyrbok bør jo bli bra!

September: Les en bok av en forfatter du ikke har lest før
Jeg har aldri lest noe av Anthony Burgess. Siden jeg kun eier en bok av ham (eller tre i en om du vil) satser jeg på at det er lite sannsynlig at jeg vil ha lest noe annet av ham før september. Dermed blir mitt første møte med ham den måneden jeg fyller 30 og da skal jeg lese The Malayan Trilogy. Eller i hvert fall den første.

Oktober: Les en bok med en svært kort tittel
Jeg skal lese: C. Kortere tittel enn det får man vel ikke?? Den er skrevet av Tom McCarthy, som for øvrig var bookernominert i 2015 med romanen Satin Island.

November og desember: Les en bok av en forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur
Da jeg var i Krakow ville jeg få med meg hjem en bok skrevet av en polsk forfatter. Valget falt på The Issa Valley av Czeslaw Milosz, som vant Nobelprisen i litteratur i 1980. Det blir siste bok ut i bokhyllelesing-utfordringen 2017.

Dette innlegget ble publisert i Off the Shelf. Bokmerk permalenken.

12 svar til Off the Shelf – bokvalg

  1. Haruhi sier:

    Jeg skulle egentlig holde meg unna utfordringer i år, derfor jeg har droppet biosirkel i lesemålene f.eks (selv om jeg så klart skal være med allikevel, hei Ingalill). Hoppet derfor mentalt over denne, men nå ble jeg fristet. Tror ikke jeg har alle kategoriene stående dog, dårlig med skandinavisk mellom 45 og 90 i hvert fall. Og jeg tror jeg bare har en ulest diktsamling. Også usikker på om jeg har noe fra 1350 – 1700…

    Sommerboken er en av vakreste bøkene jeg vet om forresten, gled deg.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Jeg har verken OTS eller biosirkelen med i målene mine, men jeg tror jeg må legge begge deler til målene. Tenkte enten å lage en egen fane for lesemål eller bare legge dem til i første månedsoppsummering. Litt usikker på en del av kategoriene i biosirkelen, så mulig jeg bare blir med på noen av dem. Men målet er deltagelse, minimum to kategorier tenker jeg.

      Dersom du skal ha OTS som mål kan du ha et generelt mål om x antall bøker og så kan du hoppe på Hedda sin bokhyllelesing når det passer. Jeg sliter også litt med noen av kategoriene, men bøyer de litt der det er nødvendig. Om jeg klarer å bli med på alle vet jeg ikke, men mars skal jeg pga samlesing med Silje og jeg har veldig lyst til å få lest i hvert fall en av mursteinene jeg har listet opp.

      Da får jeg satse på at jeg ikke finner en bok i kategorien skandinavisk bok utgitt mellom 1945 og 1990, for da kan jeg lese Sommerboken.

      Lik

  2. Kjenner meg igjen i at det er morsomt å planlegge og lage lister! Det er dessuten gøy å lese andres innlegg om samme tema 😉 Her har jeg ikke lest noen av de du planlegger å lese faktisk. Selv om et par også står på min TBR-liste 🙂

    Lik

  3. siljeblomst sier:

    Så mange spennende bøker du skal lese, jeg gleder meg til å se hva du synes om dem. Og selvfølgelig er en roman skrevet i verse form et langt dikt – kremt – et episk dikt. (Jeg hadde godkjent det 🙂 ) Jeg leser forresten Brødrene Karamasov nå og liker den godt. For øyeblikket føler jeg at jeg er en del av en russisk såpeopera! Men med viktige og filosofiske temaer i bunnen, selvfølgelig.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Yay, da satser jeg på at Hedda har like stor godvilje som deg. Dersom den ikke blir godkjent kom jeg på at jeg har to Ole Brumm diktbøker jeg kan lese.

      Brødrene Karamazov er min «liksom» favorittbok. Jeg innbiller meg at jeg kommer til å elske den boken uten å ha lest den. Fikk litt lyst til å begynne på den nå siden du leser den, får alltid motivasjon av at andre klarer å begynne på de jeg bare utsetter. Dessuten har jeg da en å diskutere den med.

      Likt av 1 person

      • siljeblomst sier:

        Det er bare å henge med hvis du vil 🙂 Har du lest noe annet av Dostojevskij?

        Lik

        • labbensblog sier:

          Da tror jeg at jeg gjør det. Satser på å lese litt i den hver dag, regner med det tar litt tid å bli ferdig.

          Ja, jeg har lest Crime and Punishment og The Village of Stepanichikovo. Førstnevnte synes jeg var veldig god, men sistnevnte nådde ikke helt opp for meg. I den forsøkte han å skrive en humoristisk bok og jeg synes det er andre russere som er bedre på det enn Dostoyevsky. Crime and Punishment var mer som en psykologisk thriller, både spennende og utrolig interessant. Jeg tipper Brødrene Karamazov er ganske annerledes enn de to jeg har lest og jeg ser av en eller annen grunn for meg at jeg kommer til å like den best. Vi får se..

          Lik

  4. Elisabeth sier:

    Spennende liste med flere jeg ikke har hørt om en gang, det er alltid det morsomste. Jeg begynte for øvrig på Brødrene Karamasov i går, så ja til at du begynner med den nå!

    Jeg bestemte meg for å velge bok per måned i år. I fjor laget jeg liste som dette, noe som resulterte at jeg ikke hadde lyst til å lese noen av dem når riktig uke kom. Har stor tro på at det skal hjelpe med lesemåneder i stedet for uker (og er som deg takknemlig for å få to måneder på den tjukke boka. Per i dag vurderer jeg Bone Clocks av David Mitchell eller Perdido Street Station av China Mièville), og at årets åpne kategorier skal gi meg gode muligheter til å finne ei bok jeg har lyst til å lese fra hyllene hver måned.

    For øvrig: gratulerer med ny blogg. Det tok meg litt tid å oppdage at du hadde flyttet, men nå er jeg med på lasset.

    Lik

    • labbensblog sier:

      Hadde dere avtalt å begynne på den samtidig? Da blir vi tre som leser den, det er jo gøy! Jeg regner med jeg begynner til helgen.

      Jeg tror nok at åpne kategorier egentlig er bedre. Jeg forbeholder meg uansett retten til å forandre mening underveis og velge nye bøker. Det viktigste er at man ender opp med noe som passer inn i kategoriene. Bone Clocks leste jeg aldri da den var Bookernominert. Blir spennende å lese hva du synes om den dersom det er den du velger. China Mièville har jeg hørt navnet på før, men aner egentlig ingenting om hennes forfatterskap.

      Takk takk! 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

